Galerie handlowe inwestują w rower miejski

Reklama na rowerach, wsparcie miejskich systemów rowerowych to nowy trend, który rozwija się wraz z powstaniem popularnych w Europie, a teraz także w Polsce, systemów bezobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich.


Najpopularniejszy polski system to ten, który dostarcza Nextbike Polska. W jego ramach działa warszawski Veturilo i Bemowo Bike, a także podobne, choć mniejsze systemy we Wrocławiu, Poznaniu i w Opolu. We wszystkich miastach łącznie w minionym roku po ulicach jeździło ponad 1 500 charakterystycznych jednośladów, które mieszkańcy mogli wypożyczać przy prawie 120 stacjach. Łącznie zarejestrowało się w nich ponad 107 tys. użytkowników, którzy z wypożyczalni rowerowych skorzystali ponad 700 tys. razy.


Jak wygląda model współpracy?

 

Systemy rowerowe są finansowane z budżetu miast, dlatego różnią się wielkością i zasięgiem. Ich rozwój zależy jednak także od lokalnych firm i organizacji, które mogą finansować tzw. stacje sponsorskie. Ich format jest dokładnie taki sam, jak tych, które stoją w innych lokalizacjach miasta - stacja zawiera terminal, stojaki i rowery. Charakteryzują się tym, że noszą nazwę sponsora i są obradowane zgodnie z jego potrzebami i sugestiami.


Wśród firm z różnych branż, do tej pory stacje rowerowe sponsorowane przez galerie i centra handlowe powstały przy Arkadach Wrocławskich, Pasażu Grunwaldzkim i Centrum Handlowym Borek we Wrocławiu. W Warszawie do Veturilo podłączyła się Arkadia, a od nowego sezonu, który startuje w marcu także Galeria Mokotów.


- Nasz model współpracy ze sponsorami opiera się na dzierżawieniu stacji na okres 3 lub 4 lat - wyjaśnia Andrzej Zuba, dyrektor marketingu i sprzedaży w Nextbike Polska. - W ramach współpracy np. z Arkadią postawiliśmy obrandowaną stację, która wzbogaciła system o 25 dodatkowych rowerów i 35 stojaków - dodaje. Mieszkańcy miasta mogą więc zarówno wypożyczyć rower przy Arkadii, jak i zwrócić te wypożyczone w innych lokalizacjach.


Niecodzienny CSR


Jak zaznacza operator systemu, w każdym z miast, w którym działa system Nextbike, prowadzi rozmowy z centrami i galeriami handlowymi, które są zainteresowane podobną współpracą. Poza inwestycją w stację sponsorską, galerie planują kampanie reklamowe z wykorzystaniem mobilnej reklamy na rowerach, która może objąć dowolną liczbę jednośladów w wybranych miastach. Galeria może zdecydować się także na pakiet kart pracowniczych, które gwarantują bezpłatne przejazdy i ubezpieczenie.

 

- Inwestycja w stacje rowerowe jest pewną niecodzienną formą działań CSR. Systemy rowerowe są dziś popularnym, ekologicznym i alternatywnym środkiem transportu miejskiego na całym świecie. Pozwalają odciążyć ulice z korków, a całe miasta z zanieczyszczeń i hałasu. Zatem firmy, które dokładają swoją cegiełkę do rozwoju systemów kreują swój wizerunek jako nowoczesnych i społecznie zaangażowanych przedsiębiorstw - wyjaśnia Andrzej Zuba. Taka też jest idea i filozofia „roweru miejskiego", popularna w innych rozwiniętych krajach Europy, gdzie zwiększanie ilości stacji i wyposażania je w jednoślady to cel firm i instytucji, które w swojej strategii opierają się na idei zrównoważonego rozwoju.


Sezon rowerowy trwa od marca do listopada. Stacje sponsorowane w każdym z miast są jednak dołączane także w środku sezonu.