Na co zwrócić uwagę, wybierając operatora logistycznego na Europę

Na co zwrócić uwagę, wybierając operatora logistycznego  na EuropęProwadzenie przedsiębiorstwa jest sporym przedsięwzięciem, dlatego warto polegać na rozwiązaniach, które zoptymalizują efektywność poszczególnych jego części. Outsourcing, czyli wyprowadzenie części działalności na zewnątrz i zlecenie jej innemu podmiotowi, może być najlepszym rozwiązaniem. Zwłaszcza jeśli chodzi o logistykę, która jest bardzo kosztowna i szczególnie wymagająca profesjonalnej wiedzy i doświadczenia. Jak dokonać wyboru odpowiedniego operatora logistycznego, jeżeli chcemy prowadzić dystrybucję na rynki europejskie?

Rozbudowana sieć logistyczna
Jednym z podstawowych wymogów dotyczących dobrej sieci jest jej odpowiednie położenie. Oddziały i punkty przeładunkowe powinny znajdować się w dogodnym położeniu względem infrastruktury transportowej, centrów handlowo-przemysłowych oraz biur handlowych i miejsc dostaw klientów. Bliskie położenie węzłów komunikacyjnych, autostrad, tras szybkiego ruchu czy bocznic kolejowych optymalizuje łańcuch dostaw oraz koszty transportu. „Sieć Dachser European Logistics jest jedną z najlepiej rozwiniętych na kontynencie, obecnie obejmuje aż 236 oddziałów” – mówi Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce.
Przedsiębiorcy wysyłający towary na terenie kraju, doceniają infrastrukturę Dachser w Polsce. Dobrze, aby oddziały znajdowały się w pobliżu magazynów i odbiorców klientów oraz blisko dróg. Ze względu na słabo rozwiniętą infrastrukturę drogową w Polsce, bywa to jednak utrudnione. „Dachser działa w Polsce od 2006 roku. Nasz kraj bardzo szybko – głównie ze względu na centralne położenie w Europie oraz sąsiedztwo Czech, Słowacji, Węgier oraz Rosji i Ukrainy – stał się centrum logistycznym regionu oraz miejscem przeładunku między zachodem a wschodem starego kontynentu” – wyjaśnia Grzegorz Lichocik.
Dla polskich eksporterów, którzy najwięcej handlują ze swoimi sąsiadami, bardzo istotne są możliwości dystrybucji w Niemczech, Francji, ale również w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Ponieważ Dachser wywodzi się z Niemiec, największe zagęszczenie jej oddziałów znajduje się właśnie w tej części Europy. Firma posiada tam obecnie 77 oddziałów, a w sąsiadującej Francji – 63. W Polsce Dachser ma obecnie 8 oddziałów, w sąsiednich Czechach 8, na Słowacji 4 oraz na Węgrzech 14.

System IT
Efektywna, dobrze działająca sieć powinna być przede wszystkim spójna. Zapewnić to może system informatyczny, umożliwiający sprawne zarządzanie całą siecią. W przeciwieństwie do innych firm logistycznych, Dachser stosuje wszędzie taki sam, autorski system IT do zarządzania transportem i logistyką magazynową. „Dzięki temu np. przesyłka nadana w Polsce będzie widniała pod jednym numerem w systemie w każdym kraju, w którym Dachser prowadzi działalność” – mówi Grzegorz Lichocik. Umożliwia to wysoki poziom kontroli oraz stałe monitorowanie transportu i procesów magazynowych. „W przypadku jakichkolwiek odstępstw od procedur, w systemie generowana jest odpowiednia informacja do właściwego oddziału oraz dla klienta” – wyjaśnia.
Zastosowanie jednego systemu umożliwia optymalizację tras oraz wykorzystania floty. Pomaga zarówno w planowaniu, jak i realizacji zadań, a także w raportowaniu oraz analizie procesów logistycznych. Warto zwrócić uwagę na możliwość połączenia systemu operatora z systemem stosowanym w firmie. „Systemy IT w naszej firmie są oparte na modułach, które jesteśmy w stanie dopasować do każdej firmy” – mówi Grzegorz Lichocik. „Dla naszych klientów oferujemy również system EDI (electronic data interchange – elektronicznej wymiany danych), usprawniający komunikację” – dodaje.

Procedury
Najważniejsze jest, aby przesyłki bezpiecznie i na czas dotarły do miejsca przeznaczenia. Gwarantują to procedury stosowane przez operatora oraz system komunikacji z klientem. W Dachser, dzięki zastosowaniu procedur organizacyjnych i funkcjonalnych oraz wykorzystaniu jednego systemu IT, komunikacja przebiega wyjątkowo sprawnie. „Przewóz w każdym kraju jest taki sam, ponieważ wszędzie mamy takie same procedury, procesy oraz strukturę organizacyjną. W przypadku jakichkolwiek problemów, pracownicy od razu reagują i szybko wyjaśniają ich przyczynę, a klient jest o tym natychmiast informowany” – wyjaśnia prezes Lichocik. „Takie same procedury obowiązujące w całej Europie ułatwiają pracę również naszym klientom” – uzupełnia.

Najlepsze możliwe rozwiązania
Ważne, aby operator logistyczny, w oparciu o swoją sieć oraz możliwości, mógł zaproponować najbardziej optymalne i dopasowane rozwiązania, maksymalizujące wydajność i minimalizujące koszty. Dla swoich klientów, firm międzynarodowych działających w naszej części Europy, Dachser proponuje m.in. rozwiązanie oparte na magazynie centralnym. „Jest ono korzystne zarówno dla największych, światowych koncernów, jak i mniejszych firm działających międzynarodowo, które traktują region Europy Środkowo-Wschodniej jako jeden rynek, na który oferują takie same produkty” – mówi Grzegorz Lichocik. „Opiera się ono na optymalizacji kosztów magazynowych. Magazyn centralny, usytuowany geograficznie w sposób optymalny pod względem dystrybucji, obsługuje dostawy do odbiorców w regionie. Rozwiązanie to może obniżyć koszty logistyczne, zmniejszyć liczbę magazynów, administrację i zapasy, przy jednoczesnym utrzymaniu wymaganych przez odbiorców terminów dostaw oraz wysokiej jakości usług” – wyjaśnia.
Dobrze, jeśli operator jest w stanie podjąć się wyjątkowo trudnych, skomplikowanych zleceń. „Ze względu na zastosowanie jednego systemu IT, jesteśmy odpowiednim operatorem do realizacji zadań wymagających synchronizacji wielu dostaw w tym samym czasie, np. do setek marketów jednej sieci handlowej na terenie całego kraju. Możemy w 100% polegać na naszych systemach i procedurach, dlatego z powodzeniem podejmujemy się zleceń , które dla innych firm logistycznych mogą okazać się niemożliwe do zrealizowania” – wyjaśnia Grzegorz Lichocik.

Zaufanie
Obecnie we współpracy z partnerem biznesowym liczy się nie tylko jakość, cena i dopasowanie oferty, ale także wartości, jakie daną firmę charakteryzują. Istotne jest podejście nie tylko do klienta, ale także do własnych pracowników oraz otoczenia. Jeśli firma reprezentuje wysoki poziom kultury organizacyjnej, jest zaangażowana społecznie oraz dba o środowisko naturalne, można spodziewać się po niej odpowiedzialności oraz rzetelności. Przekazując część swojej działalności, przedsiębiorca musi mieć sporą dozę zaufania dla operatora. „Dachser jest firmą rodzinną, założoną w 1930 roku. Skutecznie realizuje strategię rozwoju i ekspansji, cały czas kierując się etyką biznesową, wysoką jakością usług oraz polepszaniem bilansu ekonomicznego swoich klientów” – podkreśla prezes Grzegorz Lichocik.

W 2011 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,3 miliarda euro, zatrudniając 21000 pracowników w 315 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,3 miliony przesyłek o łącznej wadze 37,1 milionów ton.

Komentarze