Nowatorskie technologie dla rozwoju polskiego lotnictwa

Powstające od dziesięciu lat platformy technologiczne są wspólną inicjatywą Komisji Europejskiej, międzynarodowego przemysłu, środowisk naukowych oraz instytucji finansowych. Mają za zadanie ułatwienie współpracy różnych podmiotów i realizowanie kluczowych projektów naukowo-technologicznych, o strategicznym znaczeniu dla europejskiej gospodarki. Polska Platforma Technologiczna Lotnictwa (PPTL), która opracowuje strategię rozwoju i badań nad przyszłościowymi technologiami, zrzesza ponad 30 różnych podmiotów związanych z  tym sektorem. Od lutego jednym z członków jest również KGHM Ecoren.

- Przystąpienie do konsorcjum Polskiej Platformy Technologicznej Lotnictwa jest dla nas sporym wyróżnieniem. Jesteśmy przekonani, że będziemy mogli wnieść cenną wiedzę i współpracować przy tworzeniu innowacyjnych technologii. KGHM Ecoren to liczący się na świecie producent renu, posiadamy duży potencjał badawczo-rozwojowy w obszarze technologii materiałowych i utrzymujemy kontakty handlowe z firmami z przemysłu lotniczego z całego świata - mówi Janusz Adamczyk, prezes KGHM Ecoren.

KGHM Ecoren prowadzi badania nad nowatorskimi produktami w ramach kilku międzynarodowych inicjatyw, m.in. programu KomCerMet (nowe materiały kompozytowe metalowo-ceramiczne o wysokich parametrach eksploatacyjnych, możliwe do zastosowania w przemyśle lotniczym i samochodowym) oraz nadzorowanego przez Komisję Europejską projektu ProMine. W ramach tego ostatniego spółka z sukcesem brała udział w pracach nad renem sferycznym oraz metalicznymi proszkami nadstopów renu z kobaltem i renu z niklem. Okazało się, że otrzymane nowe produkty charakteryzują się bardzo dobrymi właściwościami, dlatego międzynarodowe konsorcjum zadecydowało o uruchomieniu instalacji pilotażowej, a także demonstracji produktów  użytkownikom końcowym - firmom z branży lotniczej i kosmonautycznej.

Doświadczenia badawczo-rozwojowe Ecorenu mogą być przydatne zwłaszcza w związku z rozpoczęciem programu sektorowego InnoLot. Jest on rezultatem porozumienia podpisanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz przedstawicieli PPTL, które zobowiązuje NCBR do zainwestowania 300 mln złotych w badania naukowe i prace rozwojowe, a także w transfer ich wyników do przemysłu lotniczego. Kwota ta stanowi 60 proc. całego budżetu przedsięwzięcia (wycenionego na 500 mln złotych), pozostała suma to wkład własny członków Platformy. Program InnoLot realizowany będzie w latach 2013-2017, pierwszy konkurs ma zostać otwarty już 20 marca br.

- Ten program jest wielką szansą dla polskiego przemysłu lotniczego na rozwój i skuteczne konkurowanie ze światową czołówką, a dla nas na uczestniczenie w badaniach o kluczowym znaczeniu - podkreśla prezes Janusz Adamczyk. - To ważna inicjatywa, ponieważ wyniki badań mają znaleźć praktyczne zastosowanie w przemyśle.

Działania prowadzone przez Polską Platformę Technologiczna Lotnictwa są kontynuacją chlubnej tradycji polskiego przemysłu lotniczego - jeszcze przed wojną Polska plasowała się w czołówce producentów lotniczych konstrukcji, a takie samoloty jak „Łoś" czy „Karaś" z powodzeniem konkurowały z modelami znanych zagranicznych firm.

Dzisiaj ważnym rejonem dla tej branży jest Podkarpacie. Działające tam od 2003 roku Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorstw Przemysłu Lotniczego „Dolina Lotnicza" (jeden z sygnatariuszy PPTL) zrzesza niemal sto podmiotów: firmy, uczelnie wyższe, samorządy i agencje rozwoju. Wśród najważniejszych uczestników są m.in. PZL Świdnik i Mielec, WSK Rzeszów, Avio Polska z Bielska-Białej, Goodrich Aerospace, MTU. Produktem flagowym Doliny jest śmigłowiec S-70i Black Hawk, zamawiany przez klientów z całego świata. Klaster ten może się również pochwalić wysoką skutecznością w walce o fundusze unijne - podmioty skupione wokół Doliny Lotniczej realizują obecnie kilkadziesiąt projektów o łącznej wartości ponad 2,3 mld zł.