Diagnostyka obrazowa w Polsce - czym się kierować przy wyborze najlepszej placówki?

Diagnostyka obrazowa w Polsce - czym się kierować przy wyborze najlepszej placówki?

 

Zdobycie skierowania na tomografię i rezonans magnetyczny stało się w ostatnich czasach niezwykle problematyczne. Od 2010 r. wystawić je może bowiem jedynie specjalista. Na wizytę do neurologa w publicznych przychodniach czekać trzeba nawet do pół roku. Nic więc dziwnego, że coraz częściej korzystamy z możliwości oferowanych przez prywatną służbę zdrowia. Szukając centrum diagnostycznego często decydujemy się na placówkę, która położona jest w pobliżu naszego miejsca zamieszkania lub oferuje usługi w atrakcyjnych cenach. Wynika to z wielu czynników, takich jak sytuacja finansowa, stan zdrowia utrudniający lub wręcz uniemożliwiający dłuższe podróże czy też problemy natury logistycznej. Nikt z nas jednak nie chciałby dopuścić do sytuacji w której pomimo poświęconego czasu i pieniędzy spotkamy się nieprofesjonalną obsługą czy błędną diagnozą. Dlatego, o ile mamy taką możliwość, naszą decyzję powinniśmy dokładnie przemyśleć, kierując się najwyższą jakością i dbałością o odpowiednią opiekę nad pacjentem. Pamiętajmy, że zdrowie mamy tylko jedno i nie warto na nim oszczędzać.

Na co należy zatem zwracać szczególną uwagę? Przede wszystkim ważna jest odpowiednia kadra lekarzy i techników. Niezwykle istotny jest również nowoczesny sprzęt oraz zastosowanie innowacyjnych technologii. W połączeniu z doświadczeniem personelu zagwarantuje nam to szybką i trafną diagnozę, dzięki której jak najszybciej będziemy mogli podjąć odpowiednie leczenie. Jakość usług możemy zweryfikować m.in. dzięki przyznanym placówce certyfikatom i wyróżnieniom. Powinny być one dostępne do wglądu na stronie internetowej danego centrum diagnostycznego. Kolejną cechą świadczącą o renomie, jest wybór danego centrum przez lekarzy jako miejsce szkoleń w zakresie danej specjalizacji.  

- Pacjent to nie to samo co klient. Przy pracy z pacjentami liczy się indywidualne podejście, wiedza podparta wieloletnim doświadczeniem oraz umiejętność wyjścia naprzeciw danym potrzebom – mówi Aldona Giec-Lorenz Dyrektor ds. Medycznych HELIMED Diagnostic Imaging. Ważne jest poczucie misji, ludzkie zdrowie nie jest na sprzedaż. Najwyższym priorytetem każdego pracownika centrum diagnostycznego powinno być więc dołożenie wszelkich starań, aby traktować pacjentów z najwyższą starannością, wyczuciem i fachowością – dodaje Wojciech Rogala  Kierownik Centrum Diagnostycznego HELIMED w Żorach.

Doświadczenie oraz wykorzystanie odpowiednich technologii diagnostycznych są szczególnie ważne w przypadku tomografii i rezonansu magnetycznego. To właśnie te badania, ze względu na nieinwazyjność oceny zmian, obrazowanie w czasie rzeczywistym czy możliwość otrzymania obrazów o wysokiej rozdzielczości przestrzennej, są potężną bronią współczesnej diagnostyki. O wysokim prestiżu danej placówki w tych specjalnościach świadczyć może możliwość wykonywania badań wysokospecjalistycznych, takich jak spektroskopia rezonansu magnetycznego czy koronarografia z oceną funkcji serca.

-Najwyższej klasy urządzenia pozwalają na uzyskanie obrazu naświetlanej warstwy przekroju grubości kilku milimetrów. Dzięki wykorzystaniu systemu komputerowego wiele przekrojów można następnie połączyć w jeden trójwymiarowy obraz danego narządu – tłumaczy Artur Grochowski Dyrektor NZOZ HELIMED w woj. opolskim.

W obecnych czasach niezwykle istotne dla pacjentów staje się szybkie i sprawne pozyskiwanie informacji za pośrednictwem Internetu. Każde centrum diagnostyczne stawiające sobie za cel ułatwienie potencjalnym odbiorcom kontaktu z placówką wprowadza interaktywne rozwiązania takie jak e-rejestracja czy mobilna wersja witryny internetowej. Często na stronach www można znaleźć również porady medyczne czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Kontakt internetowy nie musi się jednak ograniczać do informowania.  

-Dzięki wprowadzonej przez nas ankiecie satysfakcji on-line codziennie napływają do nas cenne uwagi ze strony pacjentów, pozwalające nam na bieżące monitorowanie poprawianie  jakości naszych usług – komentuje Piotr Zachariasiewicz Dyrektor ds. Handlowych HELIMED. Stawiamy sobie ambitne cele na polu obsługi naszych pacjentów. W 2013 roku mamy zamiar wprowadzić pełny moduł
e-rejestracji pacjenta na badanie oraz odbioru wyników przez Internet. Nasze działania w zakresie obsługi pacjenta zostały uhonorowane wieloma certyfikatami i nagrodami w tym w szczególności Certyfikatem Przyjazna Przychodnia oraz nagrodą jakości Quality International w zakresie usług medycznych.

Nie wszyscy mają możliwość skorzystania z niepublicznych placówek diagnostycznych. Jeśli jednak mamy taki wybór, warto upewnić się, że powierzymy nasze zdrowie w ręce najlepszych specjalistów. Nie warto działać pochopnie, od odpowiedniej diagnozy zależeć może bowiem nie tylko nasze zdrowie ale i życie.