Odseparowane zasoby operacyjne ograniczają efektywność aplikacji w chmurze

Firma Oracle zaprezentowała wyniki raportu zatytułowanego „Cloud for Business Managers: the Good, the Bad, and the Ugly” (Chmura w oczach menedżerów biznesowych: dobra, zła i brzydka), który dowodzi, że większość firm na całym świecie nie zintegrowała jeszcze odpowiednio aplikacji działających w chmurze we wszystkich swoich działach. Z tego względu wielu ankietowanych odnotowało niedostateczną efektywność operacyjną i problemy z wprowadzaniem innowacji.
 
W ramach niezależnego badania rynkowego firma Dynamic Markets przeprowadziła szczegółowe ankiety z udziałem 1355 menedżerów wyższego szczebla, odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwach na całym świecie. Respondenci to przedstawiciele różnych obszarów, w tym działów badań i rozwoju, sprzedaży/handlu i e-commerce, marketingu, zarządzania kontaktami z klientem, finansów i kadr.
 
Z raportu wynikają następujące wnioski:

* Ponad połowa (54%) respondentów stwierdziła, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy ich dział odnotował przestój w pracy personelu ze względu na problemy z integracją chmury. Okazało się przy tym, że problemy te wpływały niekorzystnie również na działy niestosujące aplikacji udostępnianych w chmurze.

* Ponad połowa (52%) firm nie dotrzymała terminów, a trzy czwarte respondentów (75%) miało problemy z wprowadzeniem innowacji w związku ze słabą integracją swoich aplikacji w chmurze, co pogłębiło izolację tych rozwiązań od pozostałych obszarów przedsiębiorstwa.

* Jednocześnie dla większości firm jednym z głównych argumentów przemawiających za wdrożeniem aplikacji w chmurze było poprawienie elastyczności i efektywności operacyjnej.

Najważniejsze wnioski

Słaba integracja chmury wpływa na produktywność firmy. Ponad połowa (54%) respondentów stwierdziła, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy ich dział odnotował przestój w pracy ze względu na problemy z integracją aplikacji w chmurze. Problemy te wpływały niekorzystnie również na działy niestosujące aplikacji tego typu. Kolejne 54% ankietowanych przyznało, że w ostatniej połowie roku zdarzyło im się nie dotrzymać terminów projektowych ze względu na podobne problemy związane z niedostateczną integracją aplikacji.
 
Odseparowane aplikacje stanowią przeszkodę dla innowacji. Znaczna większość (83%) ankietowanych nie była w stanie wydobyć maksymalnych korzyści ze stosowanych w ich dziale aplikacji udostępnianych w chmurze — 25% z nich przypisało ten fakt niedostatecznej integracji z innymi aplikacjami. Co ważne, 75% ankietowanych odnotowało problemy z wprowadzaniem innowacji w oparciu o aplikacje w chmurze, a co drugi (53%) za przyczynę tego stanu rzeczy uznał właśnie brak integracji. Jako szczególny problem ankietowani podkreślali fakt, że nie są w stanie zintegrować aplikacji w chmurze z innym oprogramowaniem firmy (36%), a także dostosować takich aplikacji do wyjątkowych potrzeb swoich przedsiębiorstw (33%).
 
Firmy funkcjonujące w oparciu o odseparowane procesy biznesowe tracą korzyści płynące z chmury. Ponad trzy czwarte (76%) ankietowanych stwierdziło, że wdrożyło aplikacje w chmurze, aby zapewnić pracownikom szybki dostęp do tych rozwiązań, natomiast 47% respondentów chciało uzyskać dostęp do bardziej odpowiedniego oprogramowania dla swoich działów. Kontrastuje to wyraźnie z ich doświadczeniami i uwidacznia, jak ważna jest eliminacja odseparowanych od siebie procesów biznesowych i aplikacji.
 
Firmy chcą poprawić integrację aplikacji. Należy podkreślić, że większość firm zdaje sobie sprawę z konieczności lepszego zintegrowania funkcji i aplikacji biznesowych. Zdecydowana większość (81%) ankietowanych stwierdziła, że pełna integracja aplikacji ze sobą nawzajem i z innym oprogramowaniem w przedsiębiorstwie jest ważna. Połowa respondentów twierdzi, że integruje aplikacje w chmurze, aby móc uzyskać za jej pośrednictwem dostęp do danych innych działów z poziomu własnych aplikacji biznesowych, pozostałe 50% przedsiębiorstw w dalszym ciągu nie jest jednak w stanie zapewnić takiej integracji. 

„Aplikacje pracujące w chmurze mogą znacznie zwiększyć wydajność biznesową i obniżyć koszty, muszą jednak działać w całym przedsiębiorstwie. Przykładowo, w przypadku kierowników ds. sprzedaży narzędzia do planowania regionów i zarządzania poziomami docelowymi muszą być zintegrowane z aplikacjami dotyczącymi kadr i płac, aby menedżerowie mogli lepiej kierować pracownikami i osiągać wyznaczone cele sprzedaży. Decyzja o subskrypcji usługi udostępnianej w chmurze może być stosunkowo prosta, należy jednak dobrze się zastanowić, jak dane rozwiązanie współgra z resztą przedsiębiorstwa, w tym z systemami zainstalowanymi lokalnie i innymi aplikacjami w chmurze” — powiedział Rex Wang, wiceprezes ds. marketingu produktów w firmie Oracle. „Oferta produktów Oracle z zakresu przetwarzania w chmurze została stworzona z uwzględnieniem tego aspektu, dzięki czemu udostępniamy klientom zintegrowane rozwiązania dla całego przedsiębiorstwa. To wyjątkowy aspekt, który sprawia, że nasi klienci mogą zaspokoić wszystkie swoje potrzeby związane z chmurą w jednym źródle i zapewnić integrację procesów we wszystkich swoich działach”.