Próba systematyzacji pojęć transport, logistyka, spedycja

Dla przeciętnego Kowalskiego transport, logistyka i spedycja jest to wręcz jedno i to samo: czynności związane z przewozem rzeczy czy osób. Transport jest zjawiskiem, który towarzyszy ludziom od początków cywilizacji. To on jest punktem wyjścia, bez niego nie mogłaby istnieć ani spedycja ani logistyka. Transport to działalność, której głównym zadaniem przemieszczenie ładunków w jednego miejsca do drugiego. W rozumieniu ekonomicznym transport to działalność produkcyjna, dzięki której ludzie mogą przemieszczać dobra i energię z jednego miejsca w drugie, po to, żeby zaspokoić własne potrzeby. Transport spełnia trzy funkcje:
- konsumpcyjną (zaspokojenie potrzeb przewozowych)
- produkcyjną (zaspokojenie potrzeb produkcyjnych)
- integracyjną (integracja państwa i społeczeństwa)


Spedycja jest to działalność polegająca na organizowaniu transportu towaru. To krótkie stwierdzenie jest niezwykle kluczowe. Bowiem spedycja jest działalnością gospodarczą, odpłatną (w przypadku przewoźników pełniących funkcje spedycyjne lub przedsiębiorstwa spedycyjne) albo nieodpłatną (w przypadku bezpośredniego wytwórcy zajmującego się spedycją swojego towaru). Organizuje ona transport, czyli nie tylko skupia się na samej czynności przemieszczania, ale także zajmuje się czynnościami dodatkowymi takimi jak przyjmowanie zleceń spedycyjnych, wybór środka transportu, ubezpieczenie przesyłki, sporządzanie dokumentacji transportowej itd. Można wyróżnić następujące funkcje jakie spełnia spedytor:
- doradcza (mająca miejsce przed podpisaniem zlecenia spedycyjnego i w trakcie jego trwania)
- dokumentacyjna (sporządzanie i kompletowanie niezbędnej dokumentacji)
-  organizacyjna (występuje w przypadku spedycji tzw czystej, kiedy spedytor zleca działania innym firmą)
- wykonawcza (ma miejsce podczas gdy spedytor sam zajmuje się czynnością przemieszczania)
- bankowa (spedytor rozlicza koszty operacji w imieniu zleceniodawcy)


Logistyka jest terminem opisującym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego oraz efektywnego przepływu surowców, materiałów do produkcji, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta. Jest więc interdyscyplinarną działalnością wspierającą spedycję i transport. Zajmuje się m.in. obsługą klienta, prognozowaniem popytu, obsługą zwrotów, czynnościami manipulacyjnymi i innymi.