Kamery IP narzędziem wspierającym sprzedaż

Kamery IP narzędziem wspierającym sprzedaż

Systemy kamer dozorowych w sklepach oprócz zwiększenia bezpieczeństwa i wyeliminowania strat związanych z kradzieżą asortymentu pełnią dziś w sektorze handlu wiele innych funkcji wspierających sprzedaż. Umożliwiają poznanie i analizę zachowania klientów w sklepie, co pozwala na stymulowanie procesów wpływających na podejmowanie decyzji zakupowych.


Kamery IP pomagają także dostosować rozplanowanie ekspozycji sklepu do preferencji klientów, podnieść efektywność pracy personelu i usprawniać obsługę klienta. Dane dostarczane przez sieciowe systemy wizyjne handlowcy mogą wykorzystać do analizy statystyk w czasie rzeczywistym i odpowiedniego reagowania.


Ścieżki, którymi podąża klient

Funkcja zliczania osób, wykorzystywana w systemach wizyjnych, daje natychmiastowy dostęp do danych o ruchu klientów, zarówno na żywo, jak i w nagraniach archiwalnych. Pozwala ona handlowcom mierzyć godzinowe natężenie ruchu w sklepie, szacować wydajność magazynu, a także oceniać powodzenie kampanii promocyjnych.


„Obserwujemy coraz większe zainteresowanie ze strony sieci handlowych zbieraniem i analizą danych dotyczących przepływu klientów. W wielu obiektach systemy liczenia osób już funkcjonują. Potencjał dla tego typu rozwiązań jest bardzo duży. Dostarczany przez nas system wykorzystuje specjalną aplikację zintegrowaną z kamerami sieciowymi firmy Axis. Urządzenia pozwalają na szybki dostęp do danych i możliwość poglądu obrazu „na żywo” za pośrednictwem Internetu lub sieci lokalnej LAN przy użyciu dowolnej przeglądarki internetowej. Co więcej, za pomocą dodatkowego pakietu oprogramowania użytkownik otrzymuje możliwość tworzenia raportów i porównywania zgromadzonych przez kamerę danych z innymi sklepami czy danymi POS” – mówi Marcin Guziński z firmy TOP-KEY, specjalizującej się w dostarczaniu i instalacji systemów teletechnicznych.


Kamery IP mogą również monitorować czas, jaki klienci spędzają przy konkretnych produktach i w określonych miejscach, np. przy ekspozycjach asortymentu czy ekranach reklamowych. Są to bezcenne dane, które pokazują czy klient uważnie czyta informacje na opakowaniu lub czy ma trudność ze zlokalizowaniem pewnych artykułów, co może być kluczowe w dokonaniu sprzedaży. Statystyki te są następnie wyświetlane menedżerom sklepów w postaci tzw. map ciepła.


Podobna aplikacja może zostać użyta do zobrazowania najbardziej popularnych tras, które wybierają klienci podczas przechodzenia przez sklep. Przepływ kupujących po obiekcie jest śledzony przez kamery IP i wyświetlany personelowi przy użyciu obrazu wyznaczającego główne ścieżki wybierane przez klientów. Te dane mogą być następnie wykorzystane do podjęcia decyzji, gdzie powinny być umieszczone najpopularniejsze produkty, tak aby klienci mieli zapewniony do nich łatwy dostęp.


„Analiza map cieplnych pozwala zebrać cenne wskazówki przydatne do poprawy aranżacji sklepu. Wizualizacja „gorących stref” z najczęstszą aktywnością klientów umożliwia zaplanowanie efektywnych kampanii promocyjnych. Z kolei zidentyfikowanie „zimnych” pozwala określić, jak zmiana rozplanowania sklepu może wpłynąć na płynność ruchu klientów. Poznając zainteresowania klientów, sprzedawca może optymalizować rozmieszczenie produktów, dobrać strategię marketingową oraz sposoby prowadzonej sprzedaży – mówi Agata Majkucińska, Key Account Manager Axis Communications, producenta sieciowych systemów nadzoru wizyjnego.


W zintegrowanym sieciowym systemie wizyjnym, łączącym analizę danych z wielu źródeł, można też porównać przepływ ruchu i statystyki prezentacji produktu. Dodatkową korzyścią jest obserwacja reakcji klientów na różne formy rozmieszczenia i eksponowania produktów. Systemy nadzoru mogą także monitorować liczbę wizyt zakończonych transakcją w stosunku do liczby osób, które nie dokonały zakupów (wskaźnik „conversion rate”).


System antykolejkowy

Systemy nadzoru wizyjnego pozwalają także na optymalizację rozmieszczenia personelu, pomagając przy monitorowaniu kas i zmniejszaniu długości kolejek. Badania przeprowadzone przez Barclays Bank w Wielkiej Brytanii w 2010 r. wykazały, że dwie piąte kupujących rezygnuje z kolejki, gdy czekanie zajmuje dłużej niż 2 minuty, a dwie trzecie (68%) kupujących regularnie rezygnuje z zakupów, gdy spotykają się z długimi kolejkami. Co więcej, ponad połowa (51%) kupujących rezygnuje nawet z wejścia do sklepu, gdy widzą kolejkę przy wejściu. To może mieć duży wpływ na wyniki sprzedaży.


Gdy kolejki do kas przekraczają pierwotnie zdefiniowane progi lub na półkach zabraknie towaru, wówczas sieciowe systemy dozoru wizyjnego z funkcją inteligentnej analizy automatycznie powiadamiają personel sklepu. To może pomóc menedżerom w podjęciu natychmiastowej reakcji doraźnie – otwarcia dodatkowych kas czy uzupełniania zapasów, a także długofalowej optymalizacji liczby przejść kasowych i zbilansowania poziomu zatrudnienia w godzinach szczytu. To wpływa na poprawę rentowności przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu satysfakcji klienta.


Inteligentne aplikacje wykorzystywane w systemach nadzoru wizyjnego to sposób, by zrozumieć klienta, przybliżyć się do jego oczekiwań i w efekcie zwiększyć wyniki sprzedaży. Zaletą tych rozwiązań jest także dostęp do nagrań wizyjnych na żywo lub archiwalnych, z dowolnego miejsca – z siedziby głównej, biur regionalnych, a nawet za pośrednictwem urządzeń przenośnych.


Aby umożliwić dopasowanie funkcjonalności kamer do indywidualnych potrzeb użytkowników, Axis Communications – lider sieciowych systemów wizyjnych – stworzył otwartą platformę AXIS Camera Application Platform (www.axis.com/applications). Można z niej pobrać przydatne, „inteligentne” aplikacje dodatkowe.