Nie taki windykator straszny, jak go malują

Nie taki windykator straszny, jak go malująSklepowe wystawy każdego dnia kuszą klientów nowymi produktami, niezliczonymi okazjami i specjalnymi promocjami. Wyniki badań przeprowadzonych na potrzeby akcji edukacyjnej „Wydatki kontrolowane" pokazują, że Polacy często ulegają nadmiernemu konsumpcjonizmowi, przeznaczając wszystkie posiadane środki finansowe na bieżące potrzeby. Na ich pokrycie nasi rodacy coraz częściej zaciągają także kredyty i pożyczki. Ryzykowne i wysokooprocentowane pożyczki mogą jednak doprowadzić do poważnych problemów finansowych i uwikłania się w spiralę zadłużenia.

„W Polsce z roku na rok wzrasta liczba osób zadłużonych. Jednak dynamika wzrostu liczby dłużników i łącznej kwoty ich zadłużenia utrzymuje się na podobnym poziomie już od wielu miesięcy. Według najnowszego raportu InfoDług opublikowanego przez BIG InfoMonitor, osób które zalegają z regulacją zobowiązań finansowych było na koniec marca 2013 roku 2 mln 257 tys. i liczba ta stale rośnie. Łączna kwota ich zaległych płatności wynosiła 39,28 mld złotych i przez niespełna dwa miesiące wzrosła o 0,77 mld złotych. W ciągu 2-3 najbliższych miesięcy suma zaległych płatności przekroczy 40 mld złotych. Zobowiązania te wynikają m.in. z niezapłaconych rachunków za energię elektryczną, gaz, usługi telekomunikacyjne, czynsz za mieszkanie, z tytułu alimentów, pożyczek, a także niespłaconych kredytów hipotecznych i konsumpcyjnych" - komentuje Mariusz Hildebrand, Prezes Zarządu BIG InfoMonitor.

Według raportu InfoDług, najwięcej dłużników jest w gronie osób, których zaległości są stosunkowo małe. Aż 62 proc. wszystkich zaległych płatności to kwoty poniżej 5 tys. złotych. Wiele osób jednak zapomina o tym, że biorąc kredyt lub pożyczkę tym samym zobowiązuje się do ich spłaty na wcześniej określonych warunkach. W przypadku długotrwałego zwlekania z opłacaniem zaciągniętych zobowiązań przez klientów firmy, może ona sprzedać zaległe wierzytelności firmie windykacyjnej.



„Działalność windykatora nie jest równoznaczna np. z działalnością komornika. Celem firmy windykacyjnej jest przede wszystkim odzyskanie kwoty należności głównej. Oczywiście najkorzystniej zarówno z perspektywy wierzyciela, jak i osoby zadłużonej jest osiągnąć ten cel dzięki porozumieniu stron. W tym kontekście bardzo ważne jest, że firmy które odkupują pakiety wierzytelności od pierwotnych wierzycieli, takich jak np. operatorzy telefonii komórkowej, mają możliwość bardziej elastycznej współpracy z osobą zadłużoną. Dzieje się tak dlatego, że rozkładają one proces odzyskania należności na dłuższy okres, tj. kilka lat. Dzięki temu firmy windykacyjne mogą również zaproponować osobom zadłużonym warunki spłaty pozostałych do uregulowania kwot dostosowane do ich możliwości finansowych w danym momencie" - komentuje Katarzyna Galant, Dyrektor Działu Komunikacji P.R.E.S.C.O.

W sytuacji kiedy niespłacanie zaciągniętych zobowiązań wynika z braku wystarczających środków finansowych, Polacy często decydują się na sięgnięcie po kolejne pożyczki na spłatę wcześniejszych długów. W ten sposób wpadają w tzw. pętlę zadłużenia. Osoby zadłużone często nie wiedzą gdzie i do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji, gdy brakuje im środków na uregulowanie swoich zobowiązań, w szczególności gdy otrzymają korespondencję z firmy windykacyjnej. Wielu z nich unika wówczas kontaktu z wierzycielem, co skutkuje przedłużającym się procesem odzyskiwania należności oraz dodatkowymi kosztami związanymi z naliczaniem odsetek i kolejnymi etapami windykacji. Profesjonalnie działające firmy zajmujące się obrotem wierzytelnościami coraz częściej pełnią tymczasem funkcję doradczą wobec osób zadłużonych, tak by pomóc im w jak najmniej uciążliwym uregulowaniu zaległych zobowiązań.

Te i inne aspekty współpracy osób zadłużonych z wierzycielem, były jednym z elementów omawianych podczas trzecich już z kolei warsztatów z cyklu „Wydatki kontrolowane" Inteligentne i skuteczne zarządzanie własnym i domowym budżetem.

„Choć to dopiero początek kampanii edukacyjnej, widzimy już, że inicjatywa którą podjęła firma P.R.E.S.CO. we współpracy z partnerami akcji „Wydatki kontrolowane" spełnia zakładane oczekiwania. Bardzo cieszy nas duża frekwencja na każdym z organizowanych dotychczas warsztatów. Pytania kierowane do prelegentów także po zakończeniu spotkań, a także dyskusje uczestników warsztatów, które wychodzą poza salę wykładową są dla nas potwierdzeniem, że temat jest ważny i aktualny społecznie" - dodaje Katarzyna Galant.

Warsztaty w Lublinie zamknęły pierwszy cykl programu „Wydatki kontrolowane".

We współpracy z P.R.E.S.C.O. akcję „Wydatki kontrolowane" zaprojektowała i koordynuje firma mbba - komunikacja w biznesie.



Warsztaty w Lublinie objęli patronatem:

Patronat honorowy - Marszałek Województwa Lubelskiego - Krzysztof Hetman
Patron medialny - Gazeta Wyborcza Lublin
Patron medialny - Radio Lublin
Patron medialny - Radio Centrum - Lublin
Patron medialny - Lubelski Serwis Informacyjny
Patron medialny - www.perspektywy.pl

Partnerami programu „Wydatki kontrolowane" są:
Partner strategiczny - P.R.E.S.C.O. GROUP
Partner merytoryczny - BIG InfoMonitor
Partner naukowy - Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie
Patron - Narodowy Bank Polski

Patronem medialnym programu jest: „Tina", „Świat Kobiety", Interia.pl oraz portal www.odpowiedzialnybiznes.pl.
Szczegółowe informacje:

Monika Kamińska, mbba - komunikacja w biznesie
email: m.kaminska@mbba.pl, tel.: 733 445 590
www.mbba.pl

Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej: www.wydatkikontrolowane.pl

Komentarze