Filozofia rozwiązań intermodalnych

Jedną z głównych zasad przy tego rodzaju przemieszczaniu ładunków jest wykorzystanie tylko jednej jednostki ładunkowej na całej trasie przewozu, bez konieczności przeładunku towaru podczas zmiany środka transportu. Takimi jednostkami ładunkowymi mogą być na przykład kontenery czy nadwozia wymienne.

Transport intermodalny posiada ogromny potencjał, który był do niedawna mało wykorzystywany. Jednak z roku na rok zyskuje on coraz większe grono swoich zwolenników. Rozwiązania intermodalne pozwalają przede wszystkim zwiększyć liczbę możliwych wariantów przewozowych oraz przyczynić się do obniżki w skali globalnej całego kosztu procesu transportowego. Koncepcja intermodalna sprzyja szybkiej i terminowej dostawie ładunku, pozwala w znaczący sposób zmniejszyć ryzyko ewentualnego uszkodzenia towaru, a  także przyczynia się do podniesienia jakości świadczonych w ten sposób usług.

Przewozy intermodalne mogą być skutecznie wykonywane za pomocą różnych środków transportowych. Są to między innymi przewozy: szynowo-drogowe, drogowo-morskie, drogowo-lotnicze, szynowo-drogowo-morskie, szynowo-drogowo-lotnicze oraz szynowo-drogowo-rzeczne.

Transport intermodalny to bardzo dynamiczny i perspektywicznie rozwijający się segment usług transportowych. Tylko w 2012 roku dzięki kolejowym przewozom intermodalnym przetransportowano łącznie 638 796 jednostek kontenerowych o łącznej pojemności 1 033 633 TEU. Dla porównania w roku 2011 ilość przewiezionych w ten sposób kontenerów była niższa o blisko 31%. Ogólnie uważa się, że przewozy intermodalne mają ogromną szansę na to, by przejąć znaczną część towarów od innych sektorów transportu.

Tylko w pierwszym kwartale 2013 roku przewieziono ponad 165 tysięcy jednostek w różnego rodzaju kontenerach i naczepach o pojemności 266 tysięcy TEU. Jest to niewątpliwy wzrost w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku o ponad 6%.

Najważniejszymi elementami potrzebnymi do prawidłowego przeprowadzenia transportu intermodalnego jest między innymi użycie co najmniej dwóch rodzajów środków transportu, obecność tylko jednej umowy o przewóz, konieczność wystąpienia tylko jednego wykonawcy odpowiedzialnego za dostarczenie ładunku oraz konieczność jego zjednostkowania.

Polskie firmy, zajmujące się obsługą transportu samochodowego, kolejowego czy lotniczego, proponują wszechstronne usługi związane z logistyką. Dzięki wykorzystaniu infrastruktury transportowej, w tym między innymi portów morskich, terminali lotniczych, linii kolejowych czy sieci dróg krajowych i lokalnych, przedsiębiorstwa korzystające i oferujące rozwiązania intermodalne są w stanie zapewnić odpowiednią dostawę ładunku klientowi w systemie „door to door" oraz „just in time", zarówno w kraju, jak i za granicą. Takie rozwiązania stają się przyszłością w regionalnym oraz globalnym transporcie ponadnormatywnym głównie dzięki doskonale przygotowanym i efektywnym rozwiązaniom logistycznym oraz profesjonalnemu podejściu firm i osób działającym w tym sektorze transportu. Więcej informacji na temat transportu ponadnormatywnego oraz szeroko rozumianej logistyki można przeczytać pod adresem http://prologus.pl/ .