Bestsellery Fotolia 2013 odzwierciedlają światowe trendy komunikacyjne

Bestsellery Fotolia 2013 odzwierciedlają światowe trendy komunikacyjne

 
Wyniki komentuje Cédric Erard, trener i ekspert ds. kultury i semio-retoryki, który mówi o globalnych i lokalnych trendach kulturowych i wyjaśnia dlaczego te, a nie inne obrazy sprzedają się najlepiej.
 
Dane pokazują, że obrazy ze szczęśliwymi ludźmi są nadal na szczycie najczęściej kupowanych zdjęć – najlepiej sprzedającym się zdjęciem zeszłego roku jest obraz szczęśliwej kobiety, która cieszy się ze słońca w polu kwiatów. Tuż za nim znajdują się powszechne tematy, takie jak dzieciństwo, edukacja, podróż i technologie sieciowe, z małym chłopcem z żarówką nad głową jako drugim najczęściej kupowanym zdjęciem 2013 roku oraz piękną, tropikalną plażą na miejscu trzecim. Mimo ich pozornie niewinnego i przypadkowego wyglądu, te zdjęcia dają nam wgląd w nasze globalne społeczeństwo, ponieważ są reprezentatywne dla niektórych aspektów zbiorowej podświadomości. Wybrane, instynktownie mają przemawiać do możliwie jak największej ilości osób, reprezentując wspólne ideały w naszym społeczeństwie. Ponieważ są one szeroko rozpowszechnione, wciąż karmią i kształtują konkretne ideały, w ten sposób ujawniając nam tę zbiorową podświadomość.
 
Więcej niż obrazy, mówi ekspert Cédric Erard
 
Cédric Erard, ekspert semio-retoryki, wyjaśnia: – Zdjęcia, które omawiamy są cenne bardziej ze względu na ich wartość konceptualną niż dosłowną: na zdjęciu nr 2 mały chłopiec o blond włosach i niebieskich oczach nie odnosi się do „białego chłopca z jasnymi włosami i niebieskimi oczami” ani nawet do „małego chłopca”, to nawiązanie do koncepcji dzieciństwa. Tu mamy chłopca, ale równie dobrze mogłaby to być dziewczynka, biała lub ciemnoskóra, 5 lub 10-letnia, bogata lub biedna. To, co jest przedstawione to idea dzieciństwa, młody człowiek przepełniony pomysłami i możliwościami. Jako takie, przedstawione są również pomysły z dzieciństwa, kreatywność i inspiracja. Idąc tym tropem, np. zdjęcie nr 3 nie reprezentuje konkretnej plaży w określonym miejscu gdzieś w świecie – to są wakacje marzeń lub relaks na plaży. To wizualny ekwiwalent słów tropikalny, egzotyczny, marzenie, i może być sprzedawany jako kartka pocztowa zarówno z Tahiti jak i Phuket, bo dokładnie to reprezentuje. Jeśli bliżej przyjrzymy się 5 bestsellerów 2013 roku, odkryjemy, że reprezentują one chęć rozwoju osobistego, wolności i kreatywności; skupienie na wypoczynku, przyrodzie, rozwoju ludzkim, szczęściu i wzroście.
 
Polskie bestsellery 2013 roku różnią się od globalnych trendów, co wskazuje na lokalny charakter wykorzystywania zdjęć w Polsce i profil rodzimych konsumentów. Wśród klientów banku zdjęć największą grupę stanowią domy mediowe, korporacje, agencje reklamowe, graficy oraz osoby, które pracują w mediach. W dużej mierze są to również ludzie, którzy na co dzień pracują z obrazem, czyli np. dziennikarze, blogerzy czy osoby prywatne, które potrzebują zdjęć do indywidualnych celów. Najlepiej sprzedającym się na polskim rynku zdjęciem minionego roku jest abstrakcyjna grafika wektorowa, przedstawiająca złote fale (46665900). Na drugim miejscu znalazła się panorama Warszawy (41834806) odwołująca się do takich pojęć jak miasto, przestrzeń, wolność. Kolejnym najchętniej ściąganym obrazem 2013 roku było zdjęcie wielkanocnych jajek (46574059), a następnie czarno-białej panoramy Manhattanu (42447200), co z pewnością zawiązane jest z dużą popularnością tego typu motywów na fototapetach, które od kilku lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Ranking zamyka zdjęcie świeżych limonek w wodzie (38602855) reprezentujących takie pojęcia jak zdrowie, świeżość, witalność, relaks.
 
Różnorodność i kreatywność w czołówce trendów
 
W ciągu dziesięciu lat, bank zdjęć Fotolia stał się światowym liderem w segmencie microstocków, szczególnie w Europie. Serwis częściowo zawdzięcza swój sukces 200 000 dostawców z ponad 150 krajów. Dzisiaj Fotolia jest jedną z największych i najbardziej zróżnicowanych kreatywnych agencji typu microstock, oferując ponad 27 milionów plików, co stanowi wzrost o 20% od 2012 r. Wzrost w dużej mierze napędzany jest przez rozwijające się rynki w gospodarkach wschodzących, takich jak Ameryka Południowa, Europa Wschodnia i Afryka oraz ich rosnący popyt na obrazy.
Świetni fotografowie i artyści z całego świata umieszczają swoje zdjęcia w serwisie Fotolia, ponieważ wiedzą, że w ten sposób ich obrazy będą dostępne na każdym kontynencie. Dzięki ciągłej ekspansji banku zdjęć Fotolia na nowych rynkach, nasze portfolio jest bardzo zróżnicowane, zawiera zdjęcia odpowiadające wszystkim wizualnym potrzebom i regionalnej oraz lokalnej specyfice. Tę różnorodność dobrze odzwierciedla kompilacja naszych bestsellerowych zdjęć z zeszłego roku, która podkreśla jednocześnie strategię serwisu Fotolia do zapewnienia lokalnie zdjęć z całego świata – komentuje Oleg Tscheltzoff, Współzałożyciel i Prezes Fotolia LLC.
 
Ponad 4,6 mln użytkowników pobiera około 1,5 mln obrazów miesięcznie. Wśród nich są duże wydawnictwa, firmy i agencje kreatywne, a także mniejsze przedsiębiorstwa i prywatni użytkownicy. Wizualny kontent serwisu Fotolia jest wykorzystywany w gazetach, czasopismach, reklamach i stronach internetowych na całym świecie.