Ponad 140 licealistów – gośćmi dnia otwartego YouthSpark Live w Microsoft

Ponad 140 licealistów – gośćmi dnia otwartego YouthSpark Live w Microsoft

O znaczeniu umiejętności z zakresu IT, technologii oraz przedsiębiorczości w XXI wieku z młodzieżą rozmawiali Włodzimierz Marciński - Lider Cyfryzacji w Polsce, przedstawiciele Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz pracownicy firmy Microsoft. Spotkanie było również okazją do podsumowania polskiej edycji projektu „e-Skills for Jobs 2014", prowadzonego pod patronatem Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych.

Zgodnie z szacunkami Unii Europejskiej*, w 2015 roku liczba nieobsadzonych stanowisk w branży ICT przekroczy 500 tysięcy. Z kolei badania umiejętności praktycznych PIAAC 2013** pokazują, że zaledwie 19% badanych Polaków znalazło się w grupie średnich i wyższych umiejętności cyfrowych, co daje ostatnie miejsce na 32 badane kraje, najgorsze wśród krajów UE. Aby poprawić te niezadowalające wyniki, firma Microsoft zachęca polską młodzież do rozwoju cyfrowych kompetencji m.in. w ramach programu YouthSpark - globalnej inicjatywy, która ma na celu tworzenie nowych możliwości dla młodych ludzi.

Podczas piątkowego wydarzenia w siedzibie Microsoft licealiści wzięli udział w spotkaniach prowadzonych przez przedstawicieli Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Fundacji Social Wolves oraz pracowników Microsoft. Uczniowie spotkali się także z Liderem Cyfryzacji w Polsce, Włodzimierzem Marcińskim.

Cieszę się, że mogę dziś spotkać się z moimi młodszymi kolegami i koleżankami po fachu. Na przestrzeni ponad 20 lat mojej przygody z oprogramowaniem utwierdziłem się w przekonaniu, że Polacy są świetnymi programistami - w zeszłym tygodniu nasi reprezentanci zajęli II miejsce na Mistrzostwach Europy w programowaniu zespołowym, dzięki czemu Polska jako jedyny kraj po raz 21. awansowała do finałów mistrzostw świata. Z kolei wyniki badania ICILS 2013 pokazują, że polscy gimnazjaliści są w czołówce młodzieży o najwyższych kompetencjach cyfrowych. To niezwykły sukces. To wasze pokolenie. Chciałabym już niedługo przeczytać w gazetach, że polscy informatycy osiągają w programowaniu kolejne szczyty" - powiedział Włodzimierz Marciński, Lider Cyfryzacji i pełnomocnik ministra ds. rozwoju kompetencji cyfrowych w administracji, inaugurując piątkowe spotkanie w siedzibie Microsoft.

Młodzi uczestnicy YouthSpark Live wzięli także udział warsztatach w ramach projektu „Link do przyszłości". O swojej pasji i stosowaniu e-umiejętności w zawodowej karierze opowiedział również Łukasz Foks, menadżer kategorii Windows i urządzeń z Windows, ambasador
programu „e-Skills for Jobs 2014".

„Jeszcze niedawno uważaliśmy, że umiejętności cyfrowe to umiejętności przyszłości, jednak już dziś wiemy, że ponad 60% dzieci rozpoczynających obecnie edukację będzie pracowało w zawodach jeszcze nie istniejących. W 2015 roku aż 90% nowych miejsc pracy będzie wymagało podstawowych umiejętności cyfrowych. Tych liczb nie możemy oszukać. Umiejętności cyfrowe stają się niezbędnym elementem edukacji, a później życia zawodowego
- podkreślił Marek Kosycarz, Dyrektor ds. Odpowiedzialności Społecznej w polskim oddziale Microsoft. „We wrześniu tego roku obchodziliśmy drugą rocznicę funkcjonowania inicjatywy YouthSpark. U jej progu postawiliśmy sobie za cel stworzenie możliwości edukacji, zatrudnienia i przedsiębiorczości dla 300 milionów młodych osób w ciągu kolejnych trzech lat. We współpracy z rządami, firmami i ponad 350 organizacjami non-profit w ciągu dwóch latach udało nam się stworzyć lepsze perspektywy dla 227 milionów młodych osób z ponad 100 krajów. Chcemy, aby również w Polsce liczba młodych ludzi, którzy otrzymali nasze wsparcie, stale się powiększała" - dodaje Kosycarz.

Partnerem wydarzenia była Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji - organizacja pozarządowa zrzeszająca przedsiębiorstwa zajmujące się usługami lub badań z zakresu elektroniki i telekomunikacji. KIGEiT jest koordynatorem polskiej edycji „e-Skills for Jobs 2014".

* - http://www.eskills2014.pl/O_projekcie,5.html

** - http://skills.oecd.org/OECD_Skills_Outlook_2013.pdf

Komentarze