Jak reklamować nieudaną wycieczkę?

Jak reklamować nieudaną wycieczkę?Niezależnie od ceny wycieczki i trybu jej zakupienia biuro podróży zobowiązuje się dostarczyć nam pełnowartościową usługę. Jeżeli organizator nie wywiąże się z umowy i nie zapewni warunków, jakie obiecał w  umowie, mamy możliwość złożenia reklamacji imprezy turystycznej.

Impreza turystyczna - co to jest?

Pojęcie imprezy turystycznej wyjaśnia w art. 3 pkt 2 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Na jej podstawie możemy zdefiniować ją jako co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny, albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu. Ustawa definiuje także usługi turystyczne jako usługi przewodnickie, hotelarskie i wszystkie inne, świadczone turystom.

Jak dokonać reklamacji imprezy turystycznej?  

Imprezę turystyczną możemy reklamować na podstawie przepisów o niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu zobowiązania, zawartych w kodeksie cywilnym. Oprócz tego można powołać się na przepisy ustawy o usługach turystycznych -  art. 16b szczegółowo opisuje problematykę złożenia reklamacji i samą procedurę reklamacyjną.

Klient nierzetelnego biura podróży nie musi składać reklamacji - ma prawo zwrócić się ze swoimi roszczeniami bezpośrednio do sądu. Sam proces jest jednak długi i kosztowny, warto więc rozpocząć dochodzenie swoich praw od złożenia reklamacji. Istnieje też możliwość złożenia skargi do samorządu gospodarczego, urzędu marszałkowskiego województwa lub do Ministerstwa Sportu i Turystyki, nie jest to jednak równoznaczne ze złożeniem reklamacji.

Termin złożenia reklamacji imprezy turystycznej

Reklamację powinno się złożyć nie później niż 30 dni od dnia zakończenia wyjazdu. Skrócenie tego terminu jest niedozwolone i wszelkie modyfikujące go zapisy, zawarte w regulaminie organizatora, uznawane są za klauzule niedozwolone. Organizator musi odpowiedzieć na reklamację w ciągu 30 dni od dnia otrzymania reklamacji - jeśli tego nie zrobi, uznaje się, że uznał reklamację za uzasadnioną.  

Kto i do kogo może złożyć reklamację imprezy turystycznej?  

Każdy klient, czyli osoba która zamierza zawrzeć lub zawarła umowę o świadczenie usług turystycznych na swoją rzecz lub na rzecz innej osoby, a przedmiot umowy nie stanowi przedmiotu jej działalności gospodarczej, może złożyć reklamację. Co ważne, może to być nie tylko osoba fizyczna, ale także osoba prawna - na przykład firma wykupująca wyjazd dla pracowników.

Reklamację składa się do organizatora imprezy turystycznej, nawet jeżeli wycieczkę kupiliśmy bezpośrednio u agenta. Agent nie odpowiada za jakość wycieczki i złożenie reklamacji na jego ręce może tylko wydłużyć proces reklamacyjny.

Forma i treść reklamacji imprezy turystycznej

Przepisy prawa nie przewidują szczególnej formy dla reklamacji, będzie ona zatem ważna niezależnie od formy, w jakiej ją przedłożymy, pod warunkiem, że zawrzemy w niej wszystkie ważne informacje, takie jak nasze dane (imię, nazwisko adres, telefon kontaktowy), dane organizatora (nazwa, adres siedziby), dokładne oznaczenie umowy, opis wad wyjazdu, wysokość kwoty, jakiej żądamy w ramach odszkodowania lub kwoty obniżenia ceny usługi turystycznej, oznaczenie miejsca i daty złożenia reklamacji, podpis reklamującego, a także numer konta bankowego, na które odszkodowanie powinno być wpłacone.


Warto także załączyć dowody potwierdzające przedstawione nieprawidłowości - mogą to być zdjęcia, oświadczenia innych osób uczestniczących w wyjeździe lub rachunki za usługi, które miały być bezpłatne.


Zadośćuczynienie za stracony urlop


Urlop jest według orzecznictwa polskich sądów dobrem osobistym, a nieprawidłowe wykonanie umowy przez organizatora jest jego naruszeniem. W związku z tym możemy też wstąpić na drogę sądową i w ten sposób żądać od organizatora imprezy turystycznej zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, jaką jest zmarnowany urlop.





wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą. Określenie platforma on­line oznacza, że użytkownicy mogą korzystać z systemu o każdej porze, z każdego miejsca wyposażonego w dostęp do internetu. Jest to serwis przygotowany do samodzielnego fakturowania, prowadzenia księgowości, kadr oraz magazynu wraz ze wsparciem ze strony zespołu ekspertów księgowych, prawa podatkowego, pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego.


Kontakt dla mediów:

Anna Fehler

Specjalista ds. PR i Marketingu

anna.fehler@wfirma.pl

www.wfirma.pl

Komentarze