Design z crowdsourcingu – nowa kolekcja Little Gallery od Villeroy & Boch

Design z crowdsourcingu – nowa kolekcja Little Gallery od Villeroy & Boch

Kolekcja Little Gallery to porcelanowe formy stworzone przez firmę Villeroy & Boch oraz oryginalne dekory zaprojektowane przez designerów z różnych stron świata. Nowa porcelanowa kolekcja to efekt crowdsourcingowego konkursu, w którym wzięło udział 108 projektantów z 36 krajów. W efekcie powstało 789 pomysłów, a zwyciężyło tylko 8 najlepszych wzorów. Little Gallery składa się z kubków, świeczników, lampionów i małych wazonów – wszystkie wykonane ze wzmacnianej porcelany Premium. Wśród zwycięskich projektów znalazły się geometryczne, roślinne motywy Sunrise/Sunset; zielone i fioletowe impresje Imperio Green / Imperio Rose; akwarelowe kwiaty Pink Blossom / Blue Blossom, a także  czarno-białe szkice Viktoria/Violetta.

Crowdsourcing – źródło kreatywnych pomysłów

Konkurs na dekory, które ozdobiły porcelanę niemieckiej marki Villeroy & Boch, odbył się na crowdsourcingowej platformie jovoto. Platforma ta została założona w 2007 roku na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie. Dzisiaj jest w nią zaangażowanych ponad 60 000 projektantów, architektów i designerów ze 150 krajów. A korzystają z niej globalne marki, takie jak Coca Cola czy Audi. Projekt dla Villeroy & Boch odbywał się w ramach zamkniętego konkursu. Bastian Unterberg, CEO Jovoto, wyjaśnia: „Jovoto rozróżnia otwarte konkursy, w których udział może wziąć każda osoba korzystająca z platformy, jak i zamknięte konkursy, do których zapraszane są tylko największe talenty naszej społeczności”. Po 5 tygodniach spośród kilkuset kreatywnych pomysłów, stworzonych przez designerów m.in. z Australii, Południowej Ameryki, Indii i Sri Lanki, wybrano te najlepsze. Laureaci z Niemiec, Portugalii, Meksyku i Wenezueli otrzymali nagrody, a ich wzory zostały naniesione na porcelanę Villeroy & Boch.

Florian Bausch, Head of Product Management and Development z działu Zastawy Stołowej Villeroy & Boch, podsumowuje: „Nie mieliśmy pojęcia, jaki będzie efekt crowdsourcingowego projektu, ale przerósł on nasze oczekiwania. Jesteśmy bardzo zadowoleni z przedsięwzięcia i przekonani, że nasi klienci również będą mieli takie same wrażenia”. Udany debiut w obszarze crowdsourcingu zachęcił przedstawicieli Villeroy & Boch, aby poprzez ten instrument dalej szukać świeżych pomysłów i nowych rozwiązań. „Decyzja, że włączymy do tworzenia dekorów – które od ponad 265 lat były naszą kompetencją – społeczność internetową była dla nas absolutnie przełomowa. Ale okazało się, że ta zewnętrzna perspektywa może dostarczyć nowych impulsów do naszego dalszego rozwoju”.

Sukces pierwszego w historii Villeroy & Boch przedsięwzięcia crowdsourcingowego zaostrzył niemieckiej marce apetyt! Firma już planuje kolejny projekt, w którym tym razem artyści przez internetową platformę będę projektować nowe kształty dla ceramicznych produktów marki. 

 

Komentarze