Jak zmieniały się przedmieścia na przestrzeni lat?

Jak zmieniały się przedmieścia na przestrzeni lat?

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego poznaniacy coraz chętniej przeprowadzają się poza stolicę Wielkopolski do sąsiednich gmin. W 2004 liczba mieszkańców powiatu poznańskiego wynosiła 280 924, a dziesięć lat później zwiększyła się prawie o 78 tys. – do 358 894 osób.

Powiat poznański tworzy 17 gmin otaczających Poznań, będąc największym pod względem powierzchni powiatem w województwie wielkopolskim. Jeszcze nie tak dawno tereny podmiejskie niczym nie różniły się od wsi. Na próżno szukać było ułatwiających codzienne życie elementów infrastruktury usługowo-publicznej takich jak szkoły, przedszkola, przychodnie czy centra handlowe. Koszty paliwa i godziny spędzane w samochodzie również nie należały do plusów posiadania lokum w nieco oddalonej od miasta lokalizacji. Fakt ten stawał się jeszcze bardziej kłopotliwy w przypadku posiadania dzieci, które trzeba było codziennie dowozić do szkół i na zajęcia dodatkowe.

Tereny podmiejskie od dłuższego czasu systematycznie się rozwijają. Osoby zmęczone hałasem miasta często decydują się na przeprowadzkę do spokojniejszej okolicy. Przedmieścia nie są już dzisiaj tylko „sypialniami miasta”. Ich rosnąca popularność sprawia, że w pobliżu metropolii powstaje coraz więcej podmiejskich osiedli, a także buduje się wiele obiektów użyteczności publicznej, które istotnie wpływają na atrakcyjność tych terenów. Często sami deweloperzy postanawiają zainwestować w okoliczną infrastrukturę. Jednym z nich jest spółka Linea, której inwestycje zlokalizowane są w podpoznańskiej Dąbrówce.

Staramy się wciąż rozwijać otoczenie osiedli Leśna Polana i Osada Leśna. Chcemy by ich mieszkańcom żyło się lepiej i wygodniej, dlatego zadbaliśmy, aby wszystkie obiekty  infrastruktury handlowo-usługowej i publicznej, które ułatwiają codzienne życie, znajdowały się na terenie lub w okolicy Dąbrówki. Dotychczas wspieraliśmy m.in. budowę centrum handlowego Aurora, szkoły, gimnazjum, kościoła, czy przedszkoli w Skórzewie i Konarzewie. Naszym ostatnim projektem jest rozbudowa szkoły podstawowej w Dąbrówce, podczas której do istniejącego obiektu dobudowane zostanie nowe skrzydło. – mówi Bogusława Bryl, członek zarządu Linea.

Wokół Poznania w ostatnich latach powstaje coraz więcej zakładów przemysłowych i firm usługowych, wiele osób decydując się na zakup nieruchomości na przedmieściach wybiera je m.in. ze względu na bliski dojazd do pracy. Na przedmieściach rozwija się handel, otwierane są nowe centra handlowe, powstają specjalistyczne sklepy czy studia fitness i siłownie. Dzięki bezpośredniemu sąsiedztwu obiektów infrastruktury publicznej mieszkańcy nowoczesnych przedmieść nie są zmuszeni do częstych podróży w kierunku miasta. Dostęp do sklepów ułatwia codzienne życie, a placówki dydaktyczne sprawiają, że rodzice nie muszą martwić się o edukację swoich dzieci. Rozwinięta infrastruktura wpływa na podmiejskie dzielnice, które przekształcają się w „małe miasta” i niczym nie przypominają stereotypowych wsi. Również sam dojazd do Poznania znacząco się poprawia. Powstają obwodnice, drogi szybkiego ruchu, nowe linie autobusów oraz pojawia się możliwość dojazdu do centrum Wielkopolski kolejami podmiejskimi.

Zdaniem specjalistów coraz częściej będziemy mieć do czynienia, wzorem rozwiązań zachodnich, ze zjawiskiem  suburbanizacji – przeprowadzania się mieszkańców na przedmieścia. Podmiejskie miejscowości zapewniają niezależność, pozwalają zaoszczędzić na zakupie nieruchomości, a przede wszystkim zagwarantować większe bezpieczeństwo i spokój najbliższym. Są również idealnym miejscem do życia dla osób ceniących sobie ciszę i spokój oraz otoczenie natury. Na przedmieściach powstają nowoczesne osiedla, a deweloperzy nie tylko budują nowe domy, ale także rozszerzają swoją ofertę o mieszkania z dużymi tarasami czy ogródkami. Dzięki przemianom, które w ostatnich latach nastąpiły, osiedla na przedmieściach stały się dla wielu osób bardziej atrakcyjne niż te położone na terenie miasta.