Czy opon pomagają elektroniczne systemy wspomagania?

Mamy dzisiaj wiele różnych systemów, które wspomagają nas kierowców przy jeździe. Kiedyś takie udogodnienia były montowane tylko w autach najwyższej klasy. Dziś trudno sobie wyobrazić samochód bez wspomagania kierownicy, czy ABS. Nawet najmniejsze auta mają w sobie garść elektroniki.

 

Ciągle mówi się o wielu wypadkach. Jednak na pewno wiele razy udało się uniknąć kolizji lub groźniejszych zdarzeń na drodze właśnie dzięki różnym systemom.

Zacznijmy od najbardziej popularnego ABS. Zapobiega on blokowaniu się kół podczas ostrego hamowania i powoduje, że auto przy awaryjnym naciśnięciu na pedał hamulca nie wpada w poślizg. Jedynym problemem jest to, że droga hamowania w samochodzie z tym systemem jest dłuższa. Dołączając jednak bardzo dobre opony letnie czy opony zimowe do tego systemu i hamując z odpowiednim wyprzedzeniem jesteśmy w stanie zachować optymalną odległość. Problemem jest dodatkowo nierówna nawierzchnia bądź inna nawierzchnia po różnych stronach samochodu.

Drugim bardzo popularnym zwłaszcza w reklamach systemem jest ESP, czyli układ stabilizujący tor jazdy. Pomaga on powrócić samochodowi na pożądany tor jazdy. Rozwiązuje problemy, gdy w poślizg wpada przednia bądź tylna oś pojazdu. System jest przydatny zwłaszcza na mokrych lub ośnieżonych drogach w porze zimowej. Zazwyczaj mamy do niego specjalny włącznik i wyłącznik – dlaczego? System sprawdza się zwłaszcza, gdy samochód jest już rozpędzony. Problem jednak może się pojawiać przy ruszaniu samochodem na oblodzonej powierzchni. W nowszych wersjach samochodów jest już inaczej, ale w starszych może to oznaczać nawet unieruchomienie auta.

Mało, kto wie, że montaż takich systemów także musieli wziąć pod uwagę projektanci i inżynierowie producentów opon. Muszą one wspomagać właśnie powyższe systemy, aby kierowcy mieli odpowiedni zapas w drodze hamowania i czuli się bezpieczniej zwłaszcza w okresach zimowych i w deszczowej pogodzie.

Niewątpliwie montaż takich systemów w samochodach poprawia jazdę. Dodatkowo na koniec można jeszcze wymienić system ASR, który kontroluje poślizg napędu czy system BAS, który włącza się podczas awaryjnego i mocnego hamowania.  Należy jednak pamiętać o zachowaniu ostrożności i odpowiedniej prędkości bo  przy nieprzepisowo szybkiej jeździe w 100% nie pomogą wszystkie systemy wspomagania jazdy.