Polacy kontra kalorie – chcemy je liczyć!
Porady jak schudnąć i artykuły o dietach – cud pojawiają się o tej porze roku jak grzyby po deszczu, ale nie mogą być skuteczne, bo prawie 80% Polaków nigdy nie liczyło kalorii w spożywanych posiłkach i napojach![1] Coraz więcej osób deklaruje jednak, że chce nauczyć się liczyć kalorie. Potrzebne jest im odpowiednie wsparcie i możliwość uzyskania wiedzy na ten temat, dlatego rusza kampania Zarządzanie Kaloriami.
Jak Polacy radzą sobie z zarządzaniem kaloriami i jakie mają do niego podejście, sprawdziło Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością, inicjator kampanii Zarządzanie Kaloriami. Zdecydowana większość Polaków przyznaje, że nigdy nie liczyła kalorii w spożywanych posiłkach (79%) i w spożywanych napojach (81%), ani nie posiada żadnych nawyków związanych z liczeniem kalorii (99%). Jednak 55% Polaków widzi potrzebę edukowania w dziedzinie zarządzania kaloriami i bilansu energetycznego, chce liczyć spożywane kalorie i odpowiednio nimi zarządzać. Badanie wykazało, że częstą przyczyną, dla której respondenci jeszcze nie zaczęli tego robić, jest po prostu brak wiedzy, jak się za to zabrać. 60% badanych uważa za problematyczne właściwe dostosowanie liczby spożywanych kalorii do poziomu aktywności fizycznej. Wśród ogółu społeczeństwa zaledwie co trzecia osoba dopasowuje swoją aktywność fizyczną do spożywanych kalorii.
Tymczasem zarządzanie kaloriami jest ważne zarówno dla naszego zdrowia, jak i formy fizycznej. I to nie tylko dla osób chorujących na nadwagę i otyłość. Prof. dr hab. n. med. Magdalena Olszanecka-Glinianowicz z Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością, będącego inicjatorem kampanii Zarządzanie Kaloriami, komentuje: Jak wskazują wyniki badania, Polacy wyrażają gotowość do nauki zarządzania kaloriami. Zaczynają dostrzegać, że ta wiedza może być pomocna w odwróceniu negatywnego trendu związanego z zachorowaniami na nadwagę i otyłość – na start naszej inicjatywy to bardzo dobra wiadomość. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że aż 45% badanych nie widzi takiej potrzeby, zatem podjęte działania muszą się skupić również na tej grupie. Tu zadaniem jest edukacja, przez którą uzyska się motywację do kontroli bilansu energetycznego. W niniejszym badaniu nie oceniano wiedzy Polaków na temat zdrowotnych konsekwencji nadwagi i otyłości. Wydaje się jednak, że właśnie edukacja na ten temat może pomóc uzyskać motywację do zarządzania kaloriami zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem i aktywnością fizyczną. Umiejętność kontroli bilansu energetycznego to najważniejszy element zapobiegania rozwojowi nadwagi. Należy jednak podkreślić, że wiedza i umiejętności nie wystarczą, jeżeli nie zastosuje się ich w praktyce.
Kampania edukacyjna Zarządzanie Kaloriami to odpowiedź ekspertów na potrzeby Polaków, którzy mimo wielu dostępnych źródeł informacji nadal nie wiedzą, co i jak jeść. Celem inicjatywy jest informowanie i edukowanie polskiego społeczeństwa, w jaki sposób planować dietę, by zawierała odpowiednio zbilansowane posiłki, w których liczba spożywanych kalorii dostosowana jest do prowadzonego trybu życia, stylu pracy i ulubionych aktywności fizycznych. Organizatorzy za pośrednictwem mediów tradycyjnych, społecznościowych, strony internetowej i bezpośrednich spotkań z konsumentami i ekspertami będą udzielać fachowych wskazówek i przekonywać Polaków, że aby cieszyć się dobrą formą i zdrowiem, nie należy wyłącznie skupiać się na eliminacji poszczególnych grup produktów z diety – niezbędne jest codzienne, świadome i konsekwentne bilansowanie spożywanych kalorii.
Aktualne informacje na temat kampanii Zarządzanie Kaloriami, porady i wskazówki dotyczące właściwego odżywiania i zarządzania kaloriami można znaleźć na facebookowym fanpage‘u https://www.facebook.com/ZarzadzanieKaloriami. Z kolei na stronie internetowej kampanii, www.zarzadzaniekaloriami.pl, będą zamieszczane newsy i artykuły eksperckie.
Więcej informacji:
ALEKSANDRA LAU
Biuro prasowe kampanii Zarządzanie Kaloriami
tel. (+48 22) 321 51 00, fax (+48 22) 321 51 01
mob. 509 777 719
e-mail: alau@onboard.pl
Odpowiedzi na pytania merytoryczne udziela za pośrednictwem biura prasowego
PROF. DR HAB. MAGDALENA OLSZANECKA-GLINIANOWICZ
Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością
[1] Badanie zrealizowane przez TNS Polska w dniach 13 – 18 marca 2015 roku, na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku powyżej 15 lat, techniką wywiadów bezpośrednich wspieranych komputerowo (CAPI).