Przydatność zasad ortograficznych
Nauka zasad ortografii może być wyzwaniem dla niektórych osób, zwłaszcza w obliczu skomplikowanych reguł i wyjątków. Osoby z dysleksją mogą mieć trudności z nauką zasad ortografii ze względu na trudności w rozpoznawaniu i przetwarzaniu symboli pisarskich. Mogą one mieć problemy z zapamiętywaniem reguł ortograficznych oraz rozróżnianiem podobnie brzmiących słów. Jednak, dzięki odpowiedniemu podejściu i regularnemu praktykowaniu, większość osób może osiągnąć pewny poziom biegłości w ortografii.
Czy zasady ortograficzne się przydają?
RZ
• rz piszemy po spółgłoskach b, ch, d, g, j, k, p, t
• rz piszemy wtedy, gdy wymienia się na r (niewymienne : rzeka, rzadko, orzech, kołnierz, talerz)
• rz piszemy w końcówkach -arz, -erz, -mierz, -mistrz
• wyjątki : pszenica, pszczoła, kształt, bukszpan, wszystko, wszędzie, zawsze, dżem, dżdżownica, dżdżysty, gżegżółka
Ż
• ż piszemy po spółgłoskach l, m, n, r
• ż piszemy, gdy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s
• ż piszemy w sylabie -róż z wyjątkiem drużyna, strużka0
• ż piszemy na początku nazw zwierząt polskich
• ż piszemy w słowach : że, aż, iż, żeby
CH
• ch piszemy po spółgłosce s np. schować
• ch piszemy, gdy wymienia się na sz
• ch piszemy zawsze na końcu wyrazów z wyjątkiem słowa druh
H
• h piszemy po spółgłosce z np. zhańbić
• h piszemy, gdy wymienia się na ż, g, s, dz, z, ź
• h piszemy na początku imion polskiego pochodzenia
• h piszemy w przedrostkach hipo-, hiper-, hydro-
• h piszemy w większości słów związanych z harcerstwem
• h piszemy w wyrazach głośnych
Źródło fotografii: pexels.com
Licencja: https://www.pexels.com/photo-license/
źródło: Przydatność zasad ortograficznych