Przyciągnąć potencjalnych klientów
Reklama oraz jej różnorodność, wszelkie działania promocyjne i mające przyciągnąć klientów i wręcz wejrzeć w ich umysły i pokierować wyborami konsumenckimi nie są tak oczywiste jak przeciętnemu laikowi się wydaje. Wchodząc do dużego sklepu spożywczego nie mamy często świadomości tego, że nasze wybory nie są podyktowane racjonalnymi wyborami, ale raczej wybiegami specjalistów. Najbardziej powszechne wybiegi jakie stosuje się w supermarketach i wszystkich sklepach samoobsługowych jest takie rozmieszczenie towaru, by klient sięgnął po konkretny, często droższy produkt, na którym sklep ma na przykład wyższą marżę.
Najczęściej najtańsze rzeczy znajdują się na najniższych półkach - droższe są położone mniej więcej na poziomie naszego wzroku. Rozmieszczenie towaru i cały układ sklepu, muzyka i wystrój ma nas skłonić do bardzo konkretnych zachowań. I tak też się dzieje. Jak ważny jest wygląd sklepu doskonale wiedzą pracownicy branży odzieżowej. Odpowiednio wyeksponowane ubrania, schludny wystrój oraz dobrze rozmieszczone poszczególne części wyposażenia mają skłaniać nas do sięgania po poszczególne rzeczy i ich zakup.
Powstał nawet osobny dział marketingu zajmujący się właśnie przyciąganiem klientów przez tworzenie odpowiedniego wystroju sklepu i odpowiedniej aranżacji witryny - chodzi oczywiście o visual merchandising. Niestety to bardzo niewdzięczna praca. Sklepy odzieżowe w większości obsadzone są przez studentów. Duża rotacja na stanowiskach pracy wynika zazwyczaj z tego, że osoby te albo same z niej rezygnują albo są zastępowane nowymi pracownikami. Visual merchandiser w takich miejscach nie ma łatwo - jego praca postrzegana jest jako znacznie przyjemniejsza niż praca sprzedawcy. Często jednak to on odpowiada pierwszy, gdy spadną obroty danego sklepu.