Jak rower, to góral!
Mit nr 1: Rower angażuje jedynie dolne partie naszego ciała
Popularna teoria głosi, że jeżdżąc na rowerze używamy tylko mięśni nóg. Tymczasem rower angażuje większość mięśni naszego ciała - pośladkowe, ud, podudzi, brzucha, ramion i grzbietu. To świetny sposób na wzmocnienie bioder, brzucha i grzbietu, dzięki czemu zachowujemy ładniejszą postawę i lepiej znosimy siedzący tryb pracy. Co więcej, jazda na rowerze ma dobry wpływ na układ krążenia i układ oddechowy. Poprawia kondycję i metabolizm, a także pozwala na dotlenienie organizmu. To typowy sport aerobowy, dlatego jest doskonały dla osób, które chcą zrzucić kilka zbędnych kilogramów.
Mit nr 2: Od częstej jazdy na rowerze tyją uda i łydki
Wiele kobiet rezygnuje z jazdy na rowerze ze strachu przed nadmiernym rozbudowaniem masy mięśniowej na udach i łydkach. Wydaje się im, że poprzez częstą jazdę, zamiast wysmuklić dolne partie ciała, osiągną efekt odwrotny od zamierzonego. Jesteś jedną z nich? Nie masz powodów do obaw! Rozbudowanie masy mięśniowej na nogach nie jest takie proste. Żeby to osiągnąć, musiałabyś jeździć na rowerze codziennie po kilka godzin, z dużym obciążeniem, dodatkowo stosując specjalistyczną dietę. Poruszając się w normalnym tempie, a więc nie większym niż 80-90 obrotów korbą na minutę, wysmuklisz uda i łydki. Co więcej, będziesz przeciwdziałać pojawieniu się żylaków na nogach, a nawet możesz pozbyć się cellulitu. Pamiętaj tylko, by zachować lekkość pedałowania i dostosować tempo jazdy do swoich możliwości.
Mit nr 3: Jazda na rowerze jest niewygodna
Wiele osób zniechęca się do roweru z powodu dyskomfortu odczuwanego podczas jazdy. Bolące pośladki, kręgosłup i kolana to najczęstsze dolegliwości, na które narzekają cykliści. Tymczasem prawie wszystkie te problemy wynikają ze źle dobranego sprzętu lub niewłaściwej techniki jazdy. Pamiętaj, że model musi być dostosowany do sposobu użytkowania, twoich umiejętności, a przed wszystkich wzrostu i wagi. Miejski, cross, trekking, a może górski? Wszystko zależy od tego, gdzie i w jaki sposób planujesz go używać. Kluczową kwestią jest dopasowanie wielkości ramy i właściwe ustawienie siodełka, kierownicy, mostka i klamek hamulcowych. Wszystkie te elementy mają ogromny wpływ na komfort jazdy. O wygodzie rowerzysty decyduje także szerokość i grubość siodełka oraz materiał, z którego jest ono wykonane, chwyty kierownicy czy typ pedałów. Komponenty roweru muszą być odpowiednio dostosowane do typu modelu, a więc przeznaczenia sprzętu.
Dolegliwości związane z kręgosłupem lub kolanami nie muszą oznaczać dla ciebie końca przygody z rowerem. Przy bólach kręgosłupa rozwiązaniem może okazać się model gwarantujący bardziej wyprostowana pozycję ciała, czyli np. miejski. Przy bólach kolan spróbuj zaś mniejszego obciążenia podczas jazdy. Metody te mogą być pomocne i pozwolić ci na dalsze używanie roweru. Bądź jednak ostrożny, by nie pogorszyć stanu swojego zdrowia!
Mit nr 4: Dobry rower musi mieć amortyzator, hamulce tarczowe i szerokie opony
Pewne elementy roweru wydają się obowiązkowe niemal każdemu początkującemu rowerzyście. Większość osób szuka modelu z szerokimi oponami, który będzie wyposażony w amortyzatory i hamulce tarczowe. Panuje przekonanie, że tylko takie komponenty będą gwarancją wygody jazdy i wytrzymałości sprzętu. Nic bardziej mylnego! Dobry rower to taki, który odpowiada idealnie potrzebom rowerzysty. Nie zawsze amortyzator czy hamulce tarczowe są wskazanym elementem wyposażenia. Jeżeli jeździsz głównie po drogach asfaltowych, bardzo ważna jest sztywność roweru. Wówczas amortyzator w ogóle nie jest przydatny, natomiast świetnie sprawdzają się modele ze sztywnym widelcem. Szerokie opony z kolei doskonale nadają się do jazdy po nierównej powierzchni, w trudnym terenie leśnym czy górskim. W innych warunkach, a więc w mieście czy na ścieżkach rowerowych, utrudnią nam korzystanie ze sprzętu, wymagając od nas większego wysiłku. Podstawową więc czynnością przed wyborem roweru jest dokładne zastanowienie się, gdzie i w jaki sposób planujesz go używać. Dopiero wtedy dobierz poszczególne elementy swojego pojazdu.
Mit nr 5: Najlepszy rower to góral
Przez wiele lat jedynym słusznym wyborem wśród modeli rowerów był tzw. góral. Uznawano go za najwygodniejszy, nadający się do wszystkiego pojazd, marzenie każdego, kto rekreacyjnie jeździ na rowerze. Dziś sytuacja się trochę zmieniła. W sklepach mamy do dyspozycji wiele różnych modeli, a i na ulicach czy ścieżkach rowerowych widać coraz więcej rowerów miejskich, trekkingowych czy crossowych. Mimo to wiele osób słysząc „rower", nadal widzi przed oczami typowego „górala" z szerokimi oponami i dużą ilością przerzutek.
Pamiętaj, żeby wybierając rower zdecydować się na model dostosowany do twoich potrzeb. Do jazdy wyłącznie po utwardzonych drogach i ścieżkach rowerowych najlepszy będzie model city, tour city lub fitness. Jeżeli czasem wybierasz się poza miasto, na wycieczkę po nieutwardzonych nawierzchniach leśnych, lepszy będzie rower trekkingowy lub crossowy. Zwolennicy długich wycieczek po drogach asfaltowych powinni wybrać model szosowy. Z typowego roweru górskiego zadowolone będą osoby lubiące jazdę w terenie - w górach, lasach, po trudnych i często nierównych nawierzchniach.
Mit nr 6: Jeżdżę rowerem, bo nie stać mnie na samochód
Zwolennicy jazdy na czterech kółkach często złośliwie wmawiają rowerzystom, że ich wybór środka transportu podyktowany jest względami ekonomicznymi. Tymczasem jazda na rowerze powoli przekształca się z alternatywnego środka transportu w świadomie wybrany sposób na życie. Coraz więcej Polaków przesiada się z samochodu czy autobusu na rower, jeżdżąc nim do pracy, szkoły, na zakupy, wycieczki czy spotkania ze znajomymi. Często związane to jest ze stylem życia - chęcią dbania o zdrowie, kondycję i środowisko naturalne. Rower ma także wiele atutów, które doceniają szczególnie mieszkańcy dużych miast. Nie tracisz czasu na stanie w korkach, co pozwoli zaoszczędzić nawet do kilkudziesięciu minut dziennie. Nigdy nie masz problemów z parkowaniem, a także nie wydajesz pieniędzy na bilety parkingowe. Żeby udowodnić, że argument ekonomiczny to mit, pokaż niedowiarkom, ile kosztują najdroższe modele rowerów. Ceny tych najlepszych oscylują wokół liczb 5-cyfrowych!
Mit nr 7: Rower służy tylko kilka miesięcy w roku
Wraz z rozpoczęciem wiosny w miastach, na ścieżkach rowerowych, w parkach i lasach ilość osób jeżdżących na rowerach gwałtowanie wzrasta. Nie oznacza to jednak, że letnie miesiące to jedyny okres, w którym możesz jeździć na rowerze. W naszym klimacie każdego roku jest średnio 8-9 miesięcy, podczas których warunki pogodowe umożliwiają swobodną jazdę na rowerze. Nie czekaj z wsiadaniem na rower do czasu, aż temperatura na zewnątrz osiągnie 20˚ C. Kilka stopni na plusie to świetna pogoda na przejażdżkę. Jedyne o czym musisz pamiętać, to odpowiednie przygotowanie. W chłodniejsze dni ubierz przynajmniej dwie warstwy odzieży - najlepiej termoaktywnej. Dodatkowo wyposaż rower w błotniki, które uchronią cię przed zabrudzeniem. Bezwzględnie pamiętaj o oświetleniu! Jesienią szarawo bywa i przez cały dzień.
Mit nr 8: Mam rower, akcesoria są zbędne
Kiedy zaczniesz częściej jeździć na rowerze, po różnorodnych nawierzchniach i o różnych porach, odczujesz potrzebę wzbogacenia wyposażenia swojego pojazdu, a także rowerowego ekwipunku. Niezbędnym elementem, o którym na pewno pomyślisz, jest oświetlenie roweru. Nawet jeżeli nie planujesz jeździć po zmroku, Twój pojazd musi być wyposażony w lampy. Wycieczka zawsze może się przedłużyć, a jazda po ciemku bez oświetlenia może zagrażać Twojemu życiu. Przydatnym elementem ekwipunku rowerzysty jest również zestaw kluczy. Czasem zdarza się potrzeba dokręcenia manetki czy zmiany ustawienia np. siodełka, a wtedy taki sprzęt będzie niezbędny. Podobna sytuacja jest z pompką rowerową, którą najlepiej jest mieć zawsze przy sobie podczas dłuższych wycieczek. Jeżdżąc coraz więcej w terenie, z pewnością będziemy chcieli także posiadać kask, rękawiczki i okulary. Wpłyną one na komfort, ale również bezpieczeństwo jazdy.
Mit nr 9: Rower to sprzęt bezobsługowy
Niestety wielu osobom wydaje się, że wystarczy zainwestować w dobrej jakości rower, by móc na nim jeździć przez wiele lat. Tymczasem z rowerem jest tak, jak z każdym innym pojazdem. Należy o niego dbać, dokonywać odpowiednich zabiegów konserwacyjnych i okresowych przeglądów. Tylko wtedy możemy być pewni, że będzie służył nam długie lata - a nawet całe życie. Raz na kilka miesięcy, a nawet, jeżeli lubisz ekstremalne wycieczki, po każdej jeździe, wyczyść swój sprzęt z błota, kurzu i brudu. Od czasu do czasu nasmaruj odpowiednimi środkami napęd, linki, pancerz, uszczelki gumowe, przewody. Dobrym pomysłem jest także raz do roku udanie się na przegląd do profesjonalisty. Fachowiec wyreguluje nam przerzutki, sprawdzi amortyzację, szprychy w kołach i dokona kontroli pozostałych elementów. Regularne przeglądy i bieżące dbanie o sprzęt zawsze będą tańsze od kosztów naprawy awarii.