SZTUKA CYFROWEGO OBRAZU PO JAPOŃSKU

SZTUKA CYFROWEGO OBRAZU PO JAPOŃSKU

Omówiono również wpływ nowoczesnych technologii na rozwój japońskiej sztuki. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najnowszymi produktami światowych marek, związanych z sektorem „cyfrowego obrazu”. Organizatorem Forum była agencja Lucky Monday PR&Events. W spotkaniu wzięło udział ponad 200 osób.

Forum Nowe Japońskie Technologie. Sztuka Cyfrowego Obrazu organizowane było w ramach Roku Wymiany pomiędzy Grupą Wyszehradzką a Japonią. Do udziału w nim organizator zaprosił takie marki jak m.in.: NEC, Nikon, Epson, Wacom, Corel, X-Rite. Sponsorem z sektora automotive była firma Anndora – autoryzowany diler japońskiej marki Mazda.

Pomysł na zorganizowanie Forum, łączącego wiedzę na temat nowych technologii z dziedziną sztuki i kultury zrodził się spontanicznie. Jednak realizacja tego projektu była już gruntownie przemyślana i zweryfikowana pod kątem potrzeb uczestników. Tym bardziej cieszy fakt, że spotkaliśmy się z tak dużym zainteresowaniem odbiorców i bardzo pozytywnymi reakcjami już po samym wydarzeniu. To ogromna satysfakcja i równocześnie wyraźny sygnał, że takich branżowych spotkań, związanych z szeroko pojętym „cyfrowym obrazem”  nadal brakuje na rynku – stwierdziła Anna Wrzesińska, dyrektor agencji Lucky Monday PR&Events. 

Uroczystego otwarcia Forum dokonał Konsul Honorowy Japonii w Krakowie -  Krzysztof Ingarden. Zainteresowaniem uczestników Forum cieszyły się zarówno branżowe prelekcje, jak i stoiska wystawiennicze, gdzie prezentowano szerokie spektrum produktów najnowszej generacji. Poczynając od specjalistycznych monitorów graficznych, przez aparaty i obiektywy, tablety piórkowe, projektory i wielkoformatowe drukarki, aż po kalibratory niezbędne do profesjonalnego „zarządzania barwą”.

O nowych i ulepszonych funkcjach oprogramowania  CorelDraw Graphics Suite X7, jak również o możliwościach tabletów piórkowych firmy Wacom opowiadał Aleksy Pawluczuk. Natomiast o najnowszych osiągnięciach w zakresie Digital Signage (reklama cyfrowa) prelekcję wygłosił Mariusz Orzechowski, Dyrektor Przedstawicielstwa NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce

Podczas Forum dokonano również uroczystego wręczenia nagród laureatom konkursu foto-graficznego „Japońskie Kadry”. Nagrodę Główną, monitor graficzny NEC SPECTRAVIEW 232, otrzymała Anna Lewiak za pracę „Przełamać Lęk”.

W trakcie spotkania przedstawiono także edukacyjny program ochrony praw autorskich Twoje zdjęcie. Twoje prawo, który realizuje firma Nikon Polska. Projekt ten kierowany jest nie tylko do fotografów, ale także do agencji fotograficznych i reklamowych, domów mediowych, redakcji gazet oraz wszystkich firm i organizacji związanych ze światem fotografii. W ramach programu Nikon przekazuje wiedzę na temat praw autorskich oraz wskazuje metody obrony, jeżeli inni je złamali. Przypomina także o obowiązkach, jakie spoczywają na każdym fotografie.

Istotnym elementem Forum było również wskazanie powiązań pomiędzy technologią a sztuką. I tak chętni mogli odwiedzić interaktywną ekspozycję Aleksandra Janickiego Tōkaidō - droga wschodniego morza, wspólnie z jej autorem jako przewodnikiem. Wystawa ta była eksponowana do 28 września br. w Muzeum Sztuki i Techniki Manggha, a dla osób biorących udział w  Forum udostępniona w ramach jednego z punktów programu. Uczestnicy  mogli zapoznać się w trakcie jej zwiedzania z elementami technologii Augmented Reality oglądając multimedialny kolaż motywów z internetowej sieci, wymieszanych z dokumentalnymi zdjęciami z wyprawy, jak również zmultiplikowane mapy bez konkretnej reprezentacji lub martwą naturę elektronicznie ożywianą za pomocą interakcji z widzem.

 

Natomiast o wpływie technologii na japońską sztukę w zakresie kinematografii mówił dr Piotr Kletowski. Dzięki tej prezentacji można było m.in. dowiedzieć się jak wyglądała historia japońskiego kina w kontekście postępu technologicznego. Jak mówił dr Piotr Kletowski – już w latach 50-tych XX wieku japońska kinematografia opracowała własny system optyczny TOHOSCOPE, bazujący na wykorzystaniu obiektywów szerokokątnych (optyka) oraz kolorowej taśmy filmowej FUJIFILM COLOUR (lata 60.) o podwyższonej czułości emulsji światłoczułej. Przyniosło to oszałamiające efekty zarówno w produkcji ambitnej (Kurosawa: 1955 Siedmiu samurajów), jak i w produkcji komercyjnej (filmy o kajiuGodzilla, 1953, Ishiro Hondy).

Atrakcji nie zabrakło również dla amatorów dobrej, japońskiej kuchni, jak i fanów  mocnych wrażeń.  Pokaz o nazwie „Stal i Duch”,  prezentujący szermierczą sztukę  Polski i Japonii (szabla i katana) wykonały grupy: Silkfencing Team i Bujutsu Kan. Natomiast świetne przekąski serwowała firma Miyako Sushi.

Strategicznymi Partnerami Forum byli: NEC Display Solutions oraz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym Ambasady Japonii w Polsce oraz Stowarzyszenia Polish Digital Signage Association.