Pilotażowa akcja programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni” zakończona

Pilotażowa akcja programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni" zakończona

Zajęcia z zakresu architektury i urbanistyki odbywały się w semestrze letnim w placówkach oświatowych na terenie 5 województw. Planowane są kolejne edycje programu, który swoim zasięgiem ma objąć docelowo teren całego kraju. Głównym partnerem akcji jest firma FAKRO.

 

„Kształtowanie przestrzeni” jest programem edukacyjnym dla młodzieży, unikalnym na skalę europejską. Poza Polską oraz Irlandią, gdzie został przyjęty przez tamtejsze ministerstwo edukacji do stosowania w szkołach średnich, w tzw. "roku przejściowym", żaden inny kraj w Europie nie realizuje podobnego przedsięwzięcia. Pilotażowa akcja została przeprowadzona w trzynastu szkołach ponadpodstawowych z pięciu województw - mazowieckiego, małopolskiego, lubelskiego, łódzkiego oraz wielkopolskiego. Siedemnastu przeszkolonych nauczycieli, korzystając ze wsparcia koordynatorów architektów i historyka sztuki, prowadziło zajęcia z architektury i urbanistyki dla ponad czterystu uczniów. Założeniem akcji było budowanie ich świadomości społecznej, uczenie identyfikacji z miejscem zamieszkania oraz wzbudzenie chęci wpływania na losy własne i bliskiego otoczenia.

 

„Program został przygotowany w taki sposób, aby uczestniczące w nim szkoły nie ponosiły dodatkowych kosztów z tego tytułu, a sam program wypełnił treścią np. obowiązkowe zajęcia w ramach „Projektu” w szkołach gimnazjalnych i „Wiedzy o kulturze” w liceach. Od nauczycieli nie wymagamy specjalistycznej wiedzy w zakresie architektury lub urbanistyki. Izba Architektów RP organizuje tematyczne szkolenia, przygotowujące do prowadzenia zajęć w trzech wybranych blokach tematycznych. Do pilotażowej akcji zgłosili się nauczyciele wielu specjalności, min. języka polskiego, historii, geografii, chemii, zajęć technicznych czy nawet informatyki. To tylko dowodzi, jak uniwersalny oraz elastyczny jest nasz program, który można z powodzeniem wdrożyć we wszystkich szkołach ponadpodstawowych, bez względu na liczbę uczniów w klasach oraz poziom nauczania” – przekonuje Małgorzata Gruszka, członek Krajowej Rady Izby Architektów RP, przewodnicząca Zespołu ds. Edukacji Dzieci i Młodzieży.

 

Przeszkoleni nauczyciele mogli wybrać jeden z trzech modułów trwających po 10 godzin każdy. Pierwszy z nich „Mój dom” dotyczył projektowania i aranżacji wnętrz oraz architektury budynku. Drugi moduł, o charakterze interdyscyplinarnym, „Dzielnica, moduł, wieś, metropolia” traktował o przestrzeni publicznej, natomiast ostatnia część programu - „Historia architektury”, umożliwiła młodzieży bliższe poznanie stylów architektonicznych. Największym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia w ramach pierwszego i drugiego modułu.

 

Dla młodzieży biorącej udział w pilotażu programu edukacyjnego „Kształtowanie Przestrzeni” Izba Architektów RP ogłosiła konkurs z nagrodami, w dwóch kategoriach: gimnazja i licea - na najciekawsze sprawozdanie z zajęć, z wykorzystaniem technik multimedialnych. Napłynęło 20 prac, z których jury nominowało do nagrody głównej w każdej z dwóch kategorii 5 prac. Jury przyznało nagrodę główną w kategorii szkół gimnazjalnych zespołowi 21 uczniów z Gimnazjum Publicznego nr 73 im. J.H. Wagnera w Warszawie, natomiast w kategorii szkół licealnych nagrodę główną zdobył siedmioosobowy zespół nr 4 z V Liceum Ogólnokształcącego im. A. Witkowskiego w Krakowie. Z uwagi na wysoki poziom nadesłanych prac, jury przyznało również dwa wyróżnienia specjalne. W kategorii szkół gimnazjalnych wyróżnienie zdobył dziesięcioosobowy zespół uczniów ze Społecznego Gimnazjum w Tyńcu, a w kategorii szkół licealnych pięcioosobowy zespół nr 2 z V Liceum Ogólnokształcącego im. A. Witkowskiego w Krakowie. Sponsorem nagród jest firma FAKRO z Nowego Sącza – światowy lider w produkcji okien dachowych, główny partner IARP we wdrażaniu programu edukacyjnego.

 

Izba Architektów RP nie spoczywa na laurach i planuje kolejne edycje programu. „Do końca sierpnia wyciągniemy pierwsze wnioski z pilotażu, w oparciu o które zmodyfikujemy obecny program nauczania. Od września realizowane będą kolejne zajęcia w zgłoszonych do projektu szkołach, natomiast w semestrze letnim 2014 roku przystąpią do niego nowe placówki oświatowe” – dodaje Małgorzata Gruszka.

 

Organizator liczy na pozyskanie w początkowej fazie programu po kilka lub kilkanaście szkół ponadpodstawowych z wszystkich województw. W tym celu planowana jest dalsza aktywizacja Okręgowych Izb Architektów RP do prowadzenia rozmów z lokalnymi władzami samorządowymi. Docelowo program, który uzyskał patronat Ministra Edukacji Narodowej, ma zostać wprowadzony do gotowej oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych.