Jazda na rowery

Jazda na rowery

We włoskim mieście Ferrara, osób podróżujących rowerem jest aż 31%, w Amsterdamie 27%. Imponujące dane z zagranicy świadczą o przemyślanej polityce transportowej, która zachęca ludzi do przesiadania się na rower, zamiast korzystania z samochodów. W Polsce jeszcze trzeba wiele zmienić i dużo wody musi upłynąć, aby dogoniła państwa UE w tej kwestii.

Ścieżki to nie wszystko

Budowa dróg rowerowych nie rozwiąże problemów z infrastrukturą rowerową, choć one są podstawą. Bardzo ważne są także bezpieczeństwo rowerzystów i udogodnienia, takie jak stojaki na rowery, przechowalnie jednośladów czy nawet ich wypożyczalnie. 

Wszystko to wpływa na podniesienie jakości korzystania z takiej formy transportu, która jest bardzo ekologiczna, a przy tym dobroczynnie wpływa na organizm.

Różne przeszkody

Jeśli chodzi o drogi dla jednośladów, nie zawsze są one takie jakby chcieli rowerzyści. Przede wszystkim jest ich za mało, dużo za mało. Co prawda powoli zaczyna się to zmieniać i miasta  angażują się w tego rodzaju projekty, jednak jeszcze dużo pracy przed nimi. 

Jeśli już te ścieżki są, nierzadko są dzielone ze ścieżkami dla pieszych, którzy równie często z nich korzystają. Trasy te nie są przystosowane w odpowiedni sposób dla rowerzystów. Zdarza się, że droga jest nierówna, źle oznaczona i można spotkać na jej środku np. znaki i słupy. 

Nierzadko do ich budowy wybiera się materiały, które nie tylko nie są dobrą nawierzchnią do jazdy, to w dodatku ulegają uszkodzeniom po kilku sezonach użytkowania.

Rowery na jezdni

W miastach też trudno spotkać wydzielone pasy rowerowe na jezdni pomimo faktu, że jest to dobre rozwiązanie. Sprawdzają się świetnie na tych drogach, gdzie ruch jest ograniczony do 50 km, a jezdnie są w miarę szerokie. 

Powstanie takich wydzielonych pasów na drodze uświadomiłoby wielu kierowcom, że rowerzyści, tak jak i oni, są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego. 

Poza tym takie rozwiązanie to także inna korzyść. Pojawienie się pasów dla rowerzystów, niejako zmusiłoby kierowców samochodów do ściągnięcia nogi z gazu. 

Jednak takiego rodzaju rozwiązania są rzadkie w Polsce. Szkoda, ponieważ płynie z nich wiele korzyści. Efektem tego stanu rzeczy często jest brak infrastruktury rowerowej bądź budowane są ścieżki, które nie spełniają wymagań.

Brak udogodnień

Być może ludzie zaczęliby korzystać z jednośladów jeśli miasta wprowadziłyby pewne udogodnienia. 

Przechowalnie i stojaki na rowery to czubek góry lodowej. Są niezwykle ważne. Trudno wybrać się na zakupy pozostawiając rower na zewnątrz, w żaden sposób niezabezpieczony. Jest to prosta droga do pozbycia się jednośladu. Dlatego niezwykle są takie miejsca, które umożliwiałyby rowerzystom ich użytkowanie. 

Infrastruktura rowerowa pozostawia w Polsce wiele do życzenia. Będzie to trwało tak dopóki dopóty nie zostaną wdrożone odpowiednie plany i przepisy. Ważna jest także świadomość społeczeństwa, w szczególności kierowców są, że rowerzyści mają pełne prawo do korzystania z jezdni.