Postaw na nagrodę idealną

Postaw na nagrodę idealną

Najważniejsze jednak jest to, by oferowana gratyfikacja była atrakcyjna dla uczestników, a jednocześnie optymalna kosztowo dla organizatora akcji. Na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiednich nagród?

Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions w 2013 roku największą popularnością w programach wsparcia sprzedaży cieszyły się nagrody rzeczowe, upusty i rabaty, kupony premiowe, a także karty przedpłacone. Popularność tych ostatnich z roku na rok jest coraz większa, a przedsiębiorstwa doceniają przede wszystkim możliwość ich wielokrotnego wykorzystania, szeroką sieć akceptantów, łatwą logistykę, innowacyjność rozwiązania oraz perspektywę optymalizacji wydatków marketingowych. Firmy, które decydują się na wprowadzenie do katalogu nagród kart pre-paid bardzo szybko dostrzegają ich atuty i już stale wykorzystują je jako jedną z form gratyfikacji. W 2012 roku 73% przedsiębiorstw, używających kart jako nagrody w realizowanych programach stosowało je co najmniej od roku.

Karty przedpłacone, tak jak nagrody rzeczowe i kupony premiowe wykorzystywane są w różnych rodzajach programów motywacyjnych i lojalnościowych prowadzonych przez firmy z wielu branż i kierowanych do klientów, kontrahentów czy partnerów biznesowych. Między poszczególnymi typami gratyfikacji i rodzajami akcji wspierających sprzedaż występują jednak zasadnicze różnice, niezwykle istotne z punktu widzenia nie tylko organizatora, ale także uczestnika.

23% oszczędności

Główną i jednocześnie najbardziej istotną różnicą jest sposób rozliczania nagród w ramach akcji marketingowych. A to za sprawą nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług z kwietnia 2011, która zmieniła m.in. art. 7 ust 2 ustawy o VAT. Zgodnie z ustawą jako odpłatną dostawę towarów, która jest opodatkowana podatkiem VAT, traktuje się również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, z którym mamy do czynienia m.in. we wszelkiego rodzaju działaniach wsparcia sprzedaży np.: konkursach, programach lojalnościowych oraz w innych akcjach marketingowych, przewidujących nagrody lub wygrane. Co za tym idzie, zgodnie z brzmieniem ustawy wszystkie nagrody rzeczowe wydawane uczestnikom akcji marketingowych od kwietnia 2011 roku zostały opodatkowane podatkiem VAT. W praktyce oznacza to wzrost kosztów związanych z prowadzeniem akcji promocyjnych, gdyż od każdej nagrody rzeczowej wydanej uczestnikowi akcji należy odprowadzić 23% podatek VAT. Są jednak sytuacje, w których treść przepisu art. 7 ust 2 ustawy o VAT nie wpływa na podwyższenie kosztów akcji marketingowej. Mianowicie mowa o nagrodach w postaci kart przedpłaconych, bonów towarowych, kuponów lub innych tzw. znaków legitymacyjnych, którymi można płacić za nabywane towary lub usługi. Ustawa o VAT odnosi się bowiem do towarów i usług, tymczasem znaki legitymacyjne nie stanowią ani towaru ani usługi. Tak więc obrót nimi nie podlega opodatkowaniu. Za brakiem obowiązku naliczania podatku VAT w przypadku nagród w postaci znaków legitymacyjnych, przemawia również taki argument, że mielibyśmy wówczas do czynienia, de facto z podwójnym opodatkowaniem tego samego produktu. Najpierw podatek VAT byłby naliczony w związku z nieodpłatnym przekazaniem znaku legitymacyjnego, a następne byłby wliczony w cenę produktu (np. ubrania), kupionego przy jego wykorzystaniu.

Logistyka

Kupony i karty pre-paid, w przeciwieństwie do nagród rzeczowych, charakteryzują się także bardzo prostą logistyką. Ponieważ gabarytowo nie są duże, pozwalają na łatwy transport, a proces ich zamawiania i dostarczania do organizatora, który musi je jedynie przekazać uczestnikom, jest bardzo prosty. Doładowania kart również nie przysparzają wielu problemów. Zazwyczaj przeprowadza je już sam organizator, który po aktywacji, zleca doładowania lub też może samodzielnie tego dokonać - przy użyciu odpowiedniego systemu takiego, jak CardPack. Dodatkowo w przypadku zamówienia większej ilość kart czy kuponów ich przechowywanie nie jest uciążliwe. Decydując się na nagrody rzeczowe należy zdawać sobie sprawę z tego, że proces logistyczny jest wieloetapowy i o wiele bardziej skomplikowany. Organizator akcji musi bowiem dokonać ich zakupu, magazynować je, weryfikować na bieżąco stany, zapewniać do nich stały dostęp, a także dostarczać i obsługiwać ewentualne reklamacje, co wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów.

Przywiązanie na lata

Karty przedpłacone są wyjątkowo atrakcyjne w przypadku prowadzenia długoterminowych programów lojalnościowcyh. Organizator ponosi koszty związane z ich aktywacją tylko raz, a w trakcie realizacji programu dokonuje jedynie ich doładowań, co skraca czas pomiędzy uzyskaniem prawa do gratyfikacji, a faktycznym posiadaniem nagrody. W przypadku tego typu projektów nagrody rzeczowe muszą być nabywane na bieżąco, tak by były stale dostępne w odpowiedniej ilości. Wiąże się to również z koniecznością ich przechowywania i regularnym monitoringiem terminów przydatności w przypadku produktów posiadających określoną datę użycia.

Prostota customizacji

Zarówno karty jak i kupony są prostymi nośnikami informacji o organizatorze – istnieje bowiem możliwość zamieszczenia logo i nazwy na samym nośniku, ale też i opakowaniu, np.: kopercie. Dzięki temu osobie, która otrzymała kartę lub kupon z elementami identyfikacyjnymi organizatora stale przypominamy o uczestnictwie w konkretnym programie i o tym, od kogo daną nagrodę dostała. Ponadto całym procesem customizacji zarządza i zajmuje się profesjonalnie firma zewnętrzna, oferująca wsparcie w zakresie realizacji programu, co jest niewątpliwie korzyścią dla organizatora, który nie musi podejmować żadnych dodatkowych działań operacyjnych.

Wolność wyboru

Dla uczestników programów lojalnościowych niezwykle istotna jest możliwość wyboru ostatecznej nagrody. Benficjenci lubią wybierać takie formy gratyfikacji, które odpowiadają ich aktualnym potrzebom i oczekiwaniom. Właśnie dlatego coraz popularniejsze stają się karty przedpłacone i kupony premiowe, które można wymienić na dowolne produkty i usługi w wielu punktach w kraju i zagranicą, a nawet w przypadku kart - na gotówkę. Bardzo często organizatorzy akcji tworzą również rozbudowane katalogi nagród zawierające bogaty wachlarz produktów i usług, które również dają beneficjentom możliwość wyboru najbardziej przydatnej w danym momencie gratyfikacji. Takie podejście to gwarancja zadowolenia uczestnika, która wpływa na jego przywiązanie do marki lub firmy.

„Firmy prowadzące programy wsparcia sprzedaży poszukują nowoczesnych i skutecznych rozwiązań, które pozwolą na obniżenie kosztów realizowanych działań, a z drugiej strony będą atrakcyjne dla uczestników. Programy lojalnościowe, w których nagrodę stanowią karty przedpłacone czy kupony, dzięki temu, że nie podlegają tzw. oVATowaniu, umożliwiają optymalizację wydatków ponoszonych na prowadzenie akcji, a jednocześnie dają uczestnikom wolność wyboru najbardziej odpowiedniej dla nich gratyfikacji” powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo Motivation Solutions.

Karty przedpłacone i kupony premiowe to nowoczesne i wygodne narzędzia budowania motywacji i lojalności w biznesie oraz unikalny nośnik informacji o firmie i marce. Choć nie są jeszcze tak popularne jak nagrody rzeczowe ich wykorzystanie w ramach akcji wsparcia sprzedaży jest wyjątkowo korzystnym rozwiązaniem dla organizatora programu – również pod kątem budżetowym, a dodatkowo cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród uczestników.  

 

W celu uzyskania dodatkowych informacji pros o kontakt:

Diana Stachera

ConTrust

Tel. 501 121 711

e-mail: d.stachera@contrust.pl

 

 

 

 

Filozofia Sodexo

 

Filozofia Sodexo

Jakość  Codziennego  Życia odgrywa ważną rolę w indywidualnym rozwoju każdego człowieka oraz w działalności organizacji. Bazując na takim przekonaniu Sodexo, od chwili założenia firmy przez Pierre’a Bellon’a w 1966 roku, jest strategicznym partnerem dla firm i instytucji, które kładą nacisk na efektywność, lojalność i dobre samopoczucie pracowników oraz partnerów biznesowych. Z wielką pasją 420 000 pracowników Sodexo w 80 krajach, każdego dnia projektuje, zarządza i dostarcza unikalne usługi w zakresie kompleksowych rozwiązań usług dla nieruchomości (Sodexo On-site Service Solutions) oraz w zakresie kompleksowych rozwiązań motywacyjnych (Sodexo Motivation Solutions).

Sodexo stworzyło nową formę usług dla przedsiębiorców, które nie tylko zapewniają rozwój oraz samorealizację pracowników, ale również przyczyniają się do rozwoju gospodarczego, ekonomicznego i środowiskowego społeczności lokalnych, regionów i całych państw, w których Sodexo funkcjonuje.

 

Sodexo w liczbach (dane z 31 sierpnia 2012)


 


Grupa Sodexo na świecie

18,2 miliarda euro skonsolidowanego dochodu

420 000 pracowników

20. pozycja na liście największych pracodawców na świecie

80 krajów

34 300 placówek

75 milionów konsumentów dziennie

 


Sodexo On-site Services w Polsce
5 800 000 obsługiwanej powierzchni (m2)

2 600 obsługiwanych mniejszych jednostek
2 000 zatrudnionych pracowników
420 Klientów

400 obsługiwanych nieruchomości

70 restauracji

 

Sodexo Motivation Solutions w Polsce

43 000 Klientów

3 500 000 użytkowników naszych rozwiązań rocznie

50 000 punktów usługowo-handlowych współpracujących
z Sodexo Motivation Solutions w całej Polsce.