Pokonaj teren z Pirelli

Pokonaj teren z Pirelli Latem miłośnicy samochodów 4x4 oraz SUV\'ów często wyruszają w tereny niedostępne dla zwykłych osobówek. Aby pokonać nieprzetarty szlak potrzebne są umiejętności kierowcy oraz dobre auto. To jednak nie wszystko.

Podróżując po bezdrożach na trasie naszego przejazdu mogą znajdować się głębokie rowy, wzniesienia, strome zjazdy, a także tereny piaszczyste, podmokłe czy błotniste. Jednak największym wyzwaniem i najbardziej ryzykownym terenem do pokonania jest woda. Dobrze przygotowany do off-roadu pojazd to samochód wyposażony między innymi w odpowiednie opony.

Woda to żywioł, który może zagwarantować mnóstwo adrenaliny, ale także i kłopotów. Gdy na trasie przejazdu znajduje się rzeka lub akwen wodny, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

1. Sprawdź teren - w przypadku przepraw przez wodę konieczna jest wizja lokalna wjazdu oraz wyjazdu z wody, jak również jej dna oraz nurtu w przypadku rzeki. Zanim wjedziemy do wody należy upewnić się, z jakiego rodzaju dnem mamy do czynienia. Czy dno jest grząskie czy twarde, czy na trasie przejazdu nie znajdują się jakieś przeszkody np.: duże kamienie lub zagłębienia. Jeśli nie widać dna, należy samemu je sprawdzić wykorzystując w tym celu łopatę lub przechodząc na drugi brzeg po linii, jaką będą poruszały się prawe koła pojazdu. Wracając do samochodu należy pokonać wodę po linii toru przejazdu lewych kół auta. Jeśli jest to rzeka, należy pamiętać, iż prąd może znieść samochód z obranego toru jazdy.

2. Zabezpiecz silnik i elementy elektryki pojazdu - należy pamiętać o zabezpieczeniu instalacji elektrycznej, dobrym sposobem jest pokrycie smarem silnikowym elementów najbardziej narażonych na działanie wody. Powinniśmy również zabezpieczyć wlot powietrza przed dostaniem się wody do silnika. Przed wjazdem do wody należy schłodzić silnik, tak, aby wiatrak chłodnicy wyłączył się samoistnie. Dzięki temu woda nie uszkodzi łopatek wiatraka i tym samym chłodnicy. W chwili przejazdu przez głęboką wodę, opony działają jak boje, przez co pogarsza się sterowność pojazdu w wodzie. Tutaj ogromną rolę odgrywa doświadczenie i umiejętności kierowcy, które pozwolą na bezpieczne pokonanie akwenu.

3. Jedź płynnie i zdecydowanie - do wody wjeżdżamy powoli, ale na tyle szybko, aby pchać przed sobą falę, którą wytworzyło wjeżdżające auto. Akwen należy pokonywać płynnie ze stałą prędkością. Zatrzymanie auta może spowodować, iż woda wpłynie do wydechu uniemożliwiając ponowne uruchomienie samochodu. Jeśli już zatrzymamy się to nie należy uruchamiać samochodu. Można spróbować wyjechać na rozruszniku. Po pokonaniu akwenu wodnego konieczne jest sprawdzenie hamulców. Należy przejechać pewien odcinek drogi trzymając cały czas delikatnie nogę na hamulcu, pozwoli to na ich osuszenie i zwiększenie skuteczności.

Najtrudniejszy do pokonania jest suchy, sypki piach, w którym koła tworzą wysokie koleiny. Dla kierowców, którzy często jeżdżą po piaszczystych drogach Pirelli poleca opony Scorpion STR.

Pokonując teren piaszczysty należy jechać bardzo wolno bez zmiany biegów z włączonym napędem na cztery koła. Wjeżdżając na teren piaszczysty należy nieco zwiększyć prędkość. Jeśli samochód zakopie się, nie należy kręcić kołami w miejscu, ponieważ taki manewr może tylko pogorszyć sytuację. Gdy utkniemy w piachu warto skorzystać z saperki, aby odkopać koła samochodu. Można także spróbować zmniejszyć ciśnienie w oponach, aby zwiększyć powierzchnię styku opony z podłożem.

Aby pokonać teren błotnisty należy jechać ze stałą siłą napędową kół i stałą prędkością. W tym grząskim, lepkim i podmokłym terenie dużą rolę odgrywają opony z agresywnym wzorem bieżnika. Z oferty opon Pirelli dedykowanych autom terenowym kierowcy mogą wybrać np. Scorpion ATR. Rodzaj i wzór bieżnika opony został zaprojektowany z przeznaczeniem do jazd w trudnym terenie. Dzięki wzmocnionej strukturze i symetrycznemu wzorowi bieżnika, opona ta sprawdza się na każdym typie nawierzchni oraz gwarantuje lepsze oprowadzanie wody. Jeśli w trakcie przejazdu przez błoto utkniemy, należy próbować kręcić kierownicą na przemian w lewo i w prawo, by odzyskać przyczepność. Gdy już uda nam się wyjechać z błota, koniecznie należy sprawdzić hamulce.