Czy Wielka Brytania obniży podatki na wyroby spirytusowe?
Podatek na wyroby spirytusowe rośnie co roku o 2 proc. i wartość inflacji. Związane jest to z wprowadzeniem w 2008 r. podatku nazywanego przez Brytyjczyków schodkowym – o rosnącej wartości. Podwyższone opłaty nie dotyczą piwa. W tym roku mieszkańcy Wielkiej Brytanii zebrali ponad 100 tys. podpisów z prośbą o zniesienie opłaty. Producenci przenieśli koszty podatkowe na konsumentów, w związku tym ceny piwa dynamicznie rosły. Rząd wówczas zgodził się na obniżenie stawki, argumentując, że okazała się szkodliwa dla Brytyjczyków.
Na rynek została wprowadzona kampania społeczna, która podkreśla, że podniesienie podatków na alkohole uderza w społeczeństwo. Jest to część szerszej akcji przygotowanej przez Wine and Spirit Trade Association, która ma na celu zaprzestanie podwyższania podatków. Przemysł w którym pracuje ponad 35 tys. osób w Wielkiej Brytanii obawia się, że kolejne podwyżki podatków mogą doprowadzić do drastycznego spadku popytu.
- Wielka Brytania ma jeden z najwyższych podatków na wina i wyroby spirytusowe. A mimo tego Szkoci w ciągu 2012 r. sprzedali poza granicę Zjednoczonego Królestwa trunki o wartości 4,3 mld funtów. W ciągu ostatnich 10 lat eksport szkockiej whisky na świecie stale rósł –o 87 proc. przez cały ten okres – mówi Krzysztof Maruszewski, prezes firmy Stilnovisti. – Jednak tak wysokie podatki mogą wpłynąć negatywnie na ten sukces oraz na trwałe wysiłki sektora przemysłowego służące zapewnieniu swobodnych taryf handlowych. Jest to najlepszy czas na analizę tego rodzaju podatku oraz podjęcie konkretnych działań – dodaje Maruszewski.
Eksport whisky oraz innych wyrobów spirytusowych stale rośnie. W okresie od stycznia do czerwca eksportowano 563 miliony butelek szkockiego trunku. Podatek brytyjski wpływa na strukturę handlu. Obecnie największym rynkiem whisky pod względem eksportowanej ilości są Stany Zjednoczone – wzrost o 29 proc. Dużą zmianę wartości odnotowały również Francja (wzrost o 6 proc.) oraz Singapur (19 proc.).
Dynamicznie rynek whisky rozwija się w Azji. Szczególną rolą zaczyna odgrywać Malezja. Jednym z produktów, który pojawił się na tym rynku jest Glen Grant. Wg Sunrise Wines & Spirits SDN BHD marka zdecydowała się na Malezję ze względu na rosnący popyt w tym regionie. Trunek trafił do oferty luksusowych hoteli oraz pojawia się na prestiżowych wydarzeniach. Obecnie koncern chce wprowadzić limitowaną edycję Glen Grant Five Decades.
- Rynek w Malezji charakteryzuje się przewagą whisky blended oraz koniaku. Azjatyccy konsumenci coraz częściej sięgają po wysokiej jakości single Malty i limitowane blendy. Wiele marek będzie chciało zaspokoić potrzeby, rosnący popyt tego segmentu rynku – tłumaczy Colin Hampden-White, członek komitetu inwestycyjnego Stilnovisti.
Whisky podbija nowe rynki. Rozwój gospodarek, bogacenie się społeczeństwa i moda na whisky sprawiły, że inwestycja w whisky jest coraz bardziej opłacalna. Obniżenie podatków w Wielkiej Brytanii może spowodować, że popyt na whisky po raz kolejny się zwiększy.