Umowa o pracę – najważniejsze elementy

Umowa o pracę – najważniejsze elementyNie ma powodu spierać się o nomenklaturę skoro wiadomo, że zleceniobiorca to pracownik tylko na innych zasadach.

Umowa o pracę

Umowa o pracę ma wiele plusów porównaniu z wyżej wspomnianą umową cywilno prawną, daje pracownikowi większą stabilność zatrudnienia i więcej praw. Natomiast pracodawcy daje również możliwość wymagania więcej od pracownika.

Rodzaje umów o pracę

Pod nazwą umowa o pracę kryje się kilka innych umów, gdyż nie jest to pojedynczy twór. Obecnie umowami o pracę określa się 5 rodzajów niżej wymienionych umów: umowa o pracę na czas określony, na czas nieokreślony, umowa o pracę na okres próbny, umowa o zastępstwo, umowa na wykonanie danego zadania.

Zawieranie umowy

 Jak widać z powyższego, strony powinny wyraźnie określić, jaki rodzaj umowy o pracę zostanie zawarty pomiędzy nimi. W umowie powinny również znaleźć się tak istotne informacje jak kto jest stronami danej umowy. Czyli określenie pracodawcy i pracownika. Jeżeli pracodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, należy podać jego imię i nazwisko, jak również datę urodzenia, imiona rodziców, adres zamieszkania, numer dokumentów tożsamości, numer PESEL, nazwę działalności gospodarczej oraz numer NIP. Umowa powinna zawierać dogłębny opis stanowiska które ma wykonywać pracownik z dokładnym zakresem obowiązków oraz opisem funkcji. Kolejnymi ważnymi punktami jest czas, tryb oraz miejsce pracy. Czyli ile godzin dziennie ma pracować pracownik, w jakim miejscu (pracodawca w danym mieście może mieć kilka punktów) oraz czy będzie to praca w trybie normalnym, zmianowym czy też ciągłym. Naturalnie ostatnią ważną informacją lub też  pierwszą jest płaca, czyli ile pracownika za cały etat dostanie środków pieniężnych za prawidłowo wykonaną pracę na rzecz pracodawcy w kwocie brutto oraz kwocie netto.
To najistotniejsze elementy umowy o pracę.