Biletomaty w autobusach i bezpieczeństwo pasażerów
Koncentracja kierowcy ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Zwłaszcza w przypadku kierowcy autobusu, który odpowiada za bezpieczeństwo dziesiątek pasażerów. Między innymi dlatego powstały mobilne automaty biletowe, będące alternatywą dla sprzedaży biletów u kierowcy.
Jeśli jesteśmy okazjonalnymi użytkownikami komunikacji miejskiej i nie mamy Warszawskiej Karty Miejskiej, zdarza się, że chcąc skorzystać z miejskiego autobusu, nie mamy możliwości zakupu biletu. Jeszcze do niedawna jedynym wyjściem w takiej sytuacji był zakup u kierowcy. Od maja 2012, kiedy w warszawskich autobusach MZA pojawiły się mobilne biletomaty bezgotówkowe, możemy w nich łatwo, szybko oraz przede wszystkim bezpiecznie nabyć bilet na przejazd, wystarczy karta płatnicza.
Kierowca i jego praca
Głównym zadaniem kierowcy autobusu jest bezpieczne, sprawne oraz – w miarę możliwości – zgodne z rozkładem jazdy prowadzenie pojazdu. W przestrzeni wielkomiejskiej, zwłaszcza w godzinach szczytu, nie jest to łatwe zadanie. Oprócz prowadzenia pojazdu, kierowca musi przestrzegać rozkładu jazdy, uważać na przystanki na żądanie oraz radzić sobie z tłokiem na drodze, na przystankach i w pojeździe. Według przepisów, kierowca może prowadzić sprzedaż biletów wyłącznie podczas postoju na przystanku. Jednak w praktyce wygląda to różnie – np. pasażer podchodzi do kierowcy dopiero, gdy ten już ruszył.
Prowadzenie samochodu to odpowiedzialne zadanie, podczas którego kierowca powinien być otwarty na wszelkie sygnały, jakie dochodzą do niego w czasie jazdy, aby w oparciu o nie podejmować odpowiednie decyzje. Rozproszenie uwagi przez bodźce z otoczenia – jak np. rozmowa z pasażerem – powoduje, że decyzje te mogę być opóźnione lub błędne. Wszelkie sytuacje rozpraszające uwagę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Według badań, obok korzystania z telefonu oraz jedzenia, rozmowa z pasażerem jest jedną z takich sytuacji.
Poza tym zakup biletu u kierowcy autobusu wiąże się z konieczności posiadania odliczonej kwoty na bilet, co w większości przypadków jest również problemem. Doskonałym rozwiązaniem tej sytuacji jest korzystanie z automatów biletowych w autobusach.
„Biletomaty w autobusach są świetnym rozwiązaniem i na pewno pomagają kierowcom” – mówi Robert Chilmończyk, kierowca warszawskich autobusów, znany pasażerom z tego, że wita przez mikrofon niemal każdego wsiadającego pasażera. „Sprzedawanie biletów jest czasochłonne, odrywa od jazdy, a co najgorsze, większość ludzi nie ma odliczonej kwoty. Bieletomaty mobilne się sprawdzają – zwłaszcza w weekendy – kiedy bilety z nich rozchodzą sie jak świeże bułeczki” – dodaje „wesoły kierowca”.
Biletomaty mobilne
Automaty biletowe, które znajdują się już w 64 proc. autobusów miejskich, oznaczonych przy wejściu naklejką „płatność kartą”, umożliwiają łatwy zakup nie tylko biletu na dany przejazd, ale również doładowanie Warszawskiej Karty Miejskiej oraz zasilenie dla telefonu pre-paid największych operatorów w kraju. W autobusach, w których znajduje się biletomat, przy okienku kierowcy znajduje się informacja, że nie prowadzi on sprzedaży biletów i można je nabyć wyłącznie w automacie biletowym. Kierowca nie jest obarczony obowiązkiem sprzedaży biletów, która może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy. Jedynym wyjątkiem, w którym kierowca prowadzący autobus może sprzedać bilet pasażerowi, jest sytuacja awarii biletomatu, co zdarza się jednak niezwykle rzadko.
Biletomat bezgotówkowy w autobusach MZA obsługuje płatności bezgotówkowe przy użyciu: kart stykowych VISA, MasterCard, AmericanExpress oraz kart zbliżeniowych Visa PayWave i MasterCard PayPass. Obsługa biletomatu jest intuicyjna, a osoby, które już raz z niego skorzystały, wracają do tego sposobu zakupu.
Biletomaty bezgotówkowe, opracowane od podstaw i wyprodukowane przez firmę Mera Systemy, rozpoczęły swoje funkcjonowanie w warszawskich autobusach w maju 2012 roku. Obecnie system obejmuje już 860 biletomatów, ma być powiększony do 1.200 sztuk.
Jeśli jesteśmy okazjonalnymi użytkownikami komunikacji miejskiej i nie mamy Warszawskiej Karty Miejskiej, zdarza się, że chcąc skorzystać z miejskiego autobusu, nie mamy możliwości zakupu biletu. Jeszcze do niedawna jedynym wyjściem w takiej sytuacji był zakup u kierowcy. Od maja 2012, kiedy w warszawskich autobusach MZA pojawiły się mobilne biletomaty bezgotówkowe, możemy w nich łatwo, szybko oraz przede wszystkim bezpiecznie nabyć bilet na przejazd, wystarczy karta płatnicza.
Kierowca i jego praca
Głównym zadaniem kierowcy autobusu jest bezpieczne, sprawne oraz – w miarę możliwości – zgodne z rozkładem jazdy prowadzenie pojazdu. W przestrzeni wielkomiejskiej, zwłaszcza w godzinach szczytu, nie jest to łatwe zadanie. Oprócz prowadzenia pojazdu, kierowca musi przestrzegać rozkładu jazdy, uważać na przystanki na żądanie oraz radzić sobie z tłokiem na drodze, na przystankach i w pojeździe. Według przepisów, kierowca może prowadzić sprzedaż biletów wyłącznie podczas postoju na przystanku. Jednak w praktyce wygląda to różnie – np. pasażer podchodzi do kierowcy dopiero, gdy ten już ruszył.
Prowadzenie samochodu to odpowiedzialne zadanie, podczas którego kierowca powinien być otwarty na wszelkie sygnały, jakie dochodzą do niego w czasie jazdy, aby w oparciu o nie podejmować odpowiednie decyzje. Rozproszenie uwagi przez bodźce z otoczenia – jak np. rozmowa z pasażerem – powoduje, że decyzje te mogę być opóźnione lub błędne. Wszelkie sytuacje rozpraszające uwagę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Według badań, obok korzystania z telefonu oraz jedzenia, rozmowa z pasażerem jest jedną z takich sytuacji.
Poza tym zakup biletu u kierowcy autobusu wiąże się z konieczności posiadania odliczonej kwoty na bilet, co w większości przypadków jest również problemem. Doskonałym rozwiązaniem tej sytuacji jest korzystanie z automatów biletowych w autobusach.
„Biletomaty w autobusach są świetnym rozwiązaniem i na pewno pomagają kierowcom” – mówi Robert Chilmończyk, kierowca warszawskich autobusów, znany pasażerom z tego, że wita przez mikrofon niemal każdego wsiadającego pasażera. „Sprzedawanie biletów jest czasochłonne, odrywa od jazdy, a co najgorsze, większość ludzi nie ma odliczonej kwoty. Bieletomaty mobilne się sprawdzają – zwłaszcza w weekendy – kiedy bilety z nich rozchodzą sie jak świeże bułeczki” – dodaje „wesoły kierowca”.
Biletomaty mobilne
Automaty biletowe, które znajdują się już w 64 proc. autobusów miejskich, oznaczonych przy wejściu naklejką „płatność kartą”, umożliwiają łatwy zakup nie tylko biletu na dany przejazd, ale również doładowanie Warszawskiej Karty Miejskiej oraz zasilenie dla telefonu pre-paid największych operatorów w kraju. W autobusach, w których znajduje się biletomat, przy okienku kierowcy znajduje się informacja, że nie prowadzi on sprzedaży biletów i można je nabyć wyłącznie w automacie biletowym. Kierowca nie jest obarczony obowiązkiem sprzedaży biletów, która może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy. Jedynym wyjątkiem, w którym kierowca prowadzący autobus może sprzedać bilet pasażerowi, jest sytuacja awarii biletomatu, co zdarza się jednak niezwykle rzadko.
Biletomat bezgotówkowy w autobusach MZA obsługuje płatności bezgotówkowe przy użyciu: kart stykowych VISA, MasterCard, AmericanExpress oraz kart zbliżeniowych Visa PayWave i MasterCard PayPass. Obsługa biletomatu jest intuicyjna, a osoby, które już raz z niego skorzystały, wracają do tego sposobu zakupu.
Biletomaty bezgotówkowe, opracowane od podstaw i wyprodukowane przez firmę Mera Systemy, rozpoczęły swoje funkcjonowanie w warszawskich autobusach w maju 2012 roku. Obecnie system obejmuje już 860 biletomatów, ma być powiększony do 1.200 sztuk.