Konstrukcja stalowa białostockiej spalarni gotowa
Montaż głównej konstrukcji stalowej zakończył się w pierwszym tygodniu listopada. Ostatnim etapem robót był montaż platformy na poziomie 38-40m oraz wyposażenie pomostów roboczych w poziomie 20-40m w kraty pomostowe, barierki i bortnice – te prace zakończono w zeszłym tygodniu. Obecnie inwestor przeprowadza odbiory prac.
- Kamieniem milowym tej inwestycji było przekazanie zmontowanej do poziomu 20 m konstrukcji stalowej Boiler house, na którym firma Sefako zamontowała ważący 500 ton kocioł - najważniejszy element wyposażenia technologicznego – opowiada Patryk Mlonek z Promostalu, kierownik kontraktu, zawartego z konsorcjantem odpowiedzialnym za linię technologiczną spalarni – Keppel Seghers Belgium NV. Przedmiotem umowy była prefabrykacja i montaż stalowej konstrukcji wsporczej obejmująca następujące elementy konstrukcyjne: słupy, belki, stężenia rurowe oraz elementy wyposażenia pomostów roboczych: kraty pomostowe, barierki i bortnice.
Montaż rozpoczął się 7 lipca i trwał cztery miesiące. Zakres robót został podzielony na poszczególne etapy, a w jego ramach wykonano: konstrukcję wsporczą kotła o wadze ok. 500t, konstrukcję wsporczą pod technologię stabilizacji i zestalania popiołów – ok. 50t, klatkę schodową do konstrukcji oczyszczania spalin – ok. 16t, klatkę schodową do konstrukcji wsporczej pod technologię stabilizacji i zestalania popiołów – ok. 18t oraz konstrukcję wsporczą pod kanały spalin i inne wyposażenie – o wadze ok. 12t.
- Całość prac na placu budowy obejmowała montaż konstrukcji stalowej w budynku procesowym- mówi Patryk Mlonek.- Prawidłowy przebieg prac montażowych wymagał skoordynowania jednocześnie prowadzonych robót przez kilku wykonawców, co było niemałym wyzwaniem.
Spalarnia powstaje w Białymstoku przy ulicy Andersa w ramach projektu: "Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej". Jej budowa kosztuje 330 mln zł (210 mln zł pochodzi z UE z programu Infrastruktura i Środowisko). W zakładzie, który zajmie 3,3 ha mieścić się będzie m.in. budynek procesowy z bunkrem na odpady, kotłem odzyskowym, instalacją oczyszczania spalin oraz instalacją zestalania i stabilizacji popiołów, hala przetwarzania i waloryzacji żużla. Żużel będzie składowany na wysypisku komunalnym w Hryniewiczach. Zakład, który poza utylizacją odpadów będzie także produkował energię cieplną i elektryczną, ma zostać oddany do użytku na przełomie 2015 i 2016 r.
Spalarnia to nie jedyna miejska inwestycja, w realizacji której uczestniczyła spółka z Czarnej Białostockiej. W czerwcu Promostal zakończył montaż konstrukcji stalowej zadaszenia stadionu miejskiego w Białymstoku o wadze około 3 tys. ton.
Promostal działa w branży konstrukcji stalowych od ponad sześciu lat. Poza krajowym podwórkiem najwięcej inwestycji realizuje na rynku skandynawskim. Na rynku szwedzkim, norweskim i duńskim Promostal wykonywał m.in. konstrukcje stalowe szkół, hal sportowych i produkcyjnych, mosty, wiadukty kolejowe, kładki dla pieszych ale też fasady biurowców czy urządzenia dla ekospalarni. Do największych inwestycji Promostalu należy hala produkcyjna huty magnezu w Porsgrunn w Norwegii, a do najbardziej spektakularnych - prefabrykacja i montaż wiaduktu kolejowego w centrum Sundyberg w Szwecji Promostal ma renomę również na rynku polskim – wykonał m.in. konstrukcję stacji uzdatniania wody w rafinerii Grupy Lotos, rozbudowę i wymianę poszycia ścian hali ełckiej firmy Prodeko z grupy Ekoton Industrial Group, halę wystawową Expo XXI w Warszawie, halę produkcyjną Masterpress w Białymstoku czy konstrukcję mostu łukowego w Darłowie oraz mostu drogowego na krajowej drodze nr 65 w Waliłach w woj. podlaskim.
Obecnie w Promostalu pracuje 170 osób . Przychody Promostalu na koniec trzeciego kwartału 2014 r wyniosły 52 mln zł, prognozowana sprzedaż na koniec roku to 65 mln zł.