Ostrożność podczas transakcji finansowych online – wiele osób wciąż o niej nie myśli
Osoby takie narażają się na utratę pieniędzy, a jednocześnie przysparzają problemów bankom oraz systemom płatności elektronicznych, które często muszą rekompensować swoim klientom poniesione straty.
Aby zminimalizować zagrożenia, wszystkie strony biorące udział w transakcji online powinny stosować odpowiednie środki bezpieczeństwa.
Cyberprzestępcy są zainteresowani nie tylko numerami kart płatniczych - polują również na dane uwierzytelniające logowanie do kont bankowości online i systemów płatności elektronicznych. Mimo to 26% Europejczyków przyznało, że zwraca niewielką uwagę na poziom bezpieczeństwa stron, na których podaje swoje dane osobiste lub finansowe. 17% użytkowników nie podejmuje żadnych działań, aby zabezpieczyć hasła służące do uzyskiwania dostępu do tych poufnych zasobów, a 16% twierdzi, że „cyberprzestępstwo prowadzące do kradzieży pieniędzy to rzadki incydent, który z pewnością mnie nie dotknie”.
26% respondentów z Europy przechowuje dane finansowe na urządzeniach z dostępem do internetu. Nie byłoby to tak ryzykowne, gdyby zawsze dbali o wykorzystywanie specjalnych programów służących do bezpiecznego przechowywania danych. Niestety, nie robią tego. Na przykład, jedynie 47% smartfonów z systemem Android ma zainstalowane rozwiązanie bezpieczeństwa. Co gorsze, 26% smartfonów i 43% tabletów z Androidem nie posiada nawet tak podstawowej ochrony jak ustawienie hasła w celu odblokowania urządzenie przed użyciem.
Tymczasem wielu użytkowników na własnej skórze przekonuje się, że cyberprzestępcy polują na informacje finansowe. W ciągu minionych 12 miesięcy 44% Europejczyków zgłosiło, że otrzymało pochodzące rzekomo z banku podejrzane e-maile z prośbą o podanie hasła lub innych informacji. 17% użytkowników zostało przekierowanych do stron internetowych, na których proszono ich o podanie danych uwierzytelniających dostęp do ich kont w systemie płatności elektronicznych.
„Gdy użytkownicy zignorują środki bezpieczeństwa, mogą paść ofiarą oszustów. Jednak to banki często muszą zapłacić za takie zaniedbania. Wobec tak wielu beztroskich użytkowników banki i operatorzy systemów płatności elektronicznych muszą zabezpieczyć się na wypadek ryzyka finansowego i utraty reputacji poprzez wykorzystywanie wyspecjalizowanych rozwiązań bezpieczeństwa, które mogą zapobiegać cyberprzestępczości” – powiedział Ross Hogan, szef działu ds. zapobiegania oszustwom, Kaspersky Lab.
Przykładem wyspecjalizowanego rozwiązania, które może pomóc bankom, podmiotom zajmującym się obsługą płatności oraz firmom z branży handlu elektronicznego zapobiegać oszustwom w ich kanałach online i mobilnych, jest Kaspersky Fraud Prevention. Platforma ta w sposób proaktywny chroni zarówno użytkowników końcowych, jak i firmy, pozwalając na bezpieczne przeprowadzanie transakcji. Kaspersky Fraud Prevention blokuje próby przejęcia kont i ataki phishingowe, jak również powstrzymuje i usuwa infekcje szkodliwego oprogramowania.
Użytkownikom zaleca się stosowanie rozwiązań bezpieczeństwa wyposażonych w dodatkową warstwę ochrony dla transakcji finansowych online, np. Kaspersky Internet Security – multi-device z technologią Bezpieczne pieniądze.
Pełne wyniki badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International są dostępne w języku angielskim na stronie https://press.kaspersky.com/files/2014/08/Kaspersky_Lab_Consumer_Security_Risks_Survey_2014_ENG.pdf.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie http://www.kaspersky.pl/news.