TECHNOPOLIS – Technologia pod znakiem szkła
Międzyuczelniane Centrum Dydaktyczno-Technologiczne TECHNOPOLIS tworzą dwa nowoczesne budynki przeznaczone na potrzeby studentów i kadry Wydziału Elektroniki oraz Wydziału Elektroniki Mikrosystemów i Fotoniki Politechniki Wrocławskiej. Pierwszy z nich tj. Centrum Edukacyjno-Technologiczne funkcjonuje od 2012 r., zaś budowa drugiej części - Centrum Studiów Zaawansowanych Technik Informacyjnych i Komunikacyjnych - została sfinalizowana w ubiegłym roku. Pod dachem pierwszego obiektu kryje się część naukowo-dydaktyczna oraz strefa laboratoryjna. Taki podział przestrzeni wewnątrz obiektu znajduje także odzwierciedlenie w wyglądzie elewacji: część dydaktyczna pokryta jest oryginalną ścianą kurtynową ze szkła profilowego Pilkington ProfilitTM, zaś fasada strefy laboratoryjnej jest tradycyjnie tynkowana na biało.
Projekt wrocławskiego Centrum Edukacyjno-Technologicznego został przygotowany i zrealizowany przez projektantów z Przedsiębiorstwa Konsultacyjno-Inżynieryjnego Predom. „Głównym założeniem projektowym było czytelne oznaczenie dwóch funkcji obiektu: dydaktycznej i laboratoryjnej, a także zastosowanie rozwiązań, które oprócz walorów estetycznych zapewnią korzyści w zakresie poprawy energooszczędności budynku" - mówi arch. Michał Dąbrowski, autor projektu architektonicznego. Kluczową kwestią przy projektowaniu przeszklenia części dydaktycznej, był wybór odpowiedniego rodzaju szkła. „Chcieliśmy, aby efekt wizualny w postaci delikatnej gry świateł na szklanej fasadzie, nawiązywał do zagadnień naukowych, które są badane i analizowane w TECHNOPOLIS, takich jak fotonika czy optokomunikacja" - dodaje architekt.
Kurtyna ze szkła profilowego
Aby spełnić przyjęte założenia, projektanci zdecydowali o wykorzystaniu szkła profilowego Pilkington ProfilitTM Slim Line THS. Na jego powierzchni wytłoczony jest drobny wzór w postaci wąskich regularnych linii, który delikatnie rozprasza światło i nadaje przeszkleniu subtelny charakter.
Łącznie do realizacji Centrum Edukacyjno-Technologicznego wykorzystano 700 mkw. szkła profilowego Pilkington ProfilitTM Slim Line THS, które zostało użyte na zewnętrzną ścianę kurtynową, jako tzw. „druga skóra". Szklana powłoka pokrywa część elewacji centrum, w której znajduje się sala audytoryjna i seminaryjna, biura, pomieszczenia techniczne i klatka schodowa. „Aby zapewnić kadrze akademickiej i studentom jak największy komfort, w szklanej kurtynie umieściliśmy otwory okienne, odpowiadające miejscom najczęściej użytkowanym. Dzięki nim użytkownicy mogą cieszyć się niezakłóconym widokiem na otoczenie zewnętrzne" - mówi arch. Michał Dąbrowski. W pomieszczeniach, gdzie studenci i kadra przebywają czasowo, podczas wykładów czy prezentacji, „druga skóra" zapewnia dostęp światła dziennego, umożliwiając koncentrację i pracę w ciszy.
Ten sam rodzaj szkła projektanci zastosowali do wykończenia należącej do kompleksu i sąsiadującej z budynkiem wiaty rowerowej, łącząc ją stylistycznie z budynkiem głównym i nadając całości spójny i jednolity charakter.
Mniej energii, więcej bezpieczeństwa
Szklana kurtyna Centrum Edukacyjno-Technologicznego pełni nie tylko funkcje estetyczne. W istotny sposób przyczynia się również do zwiększenia efektywności energetycznej obiektu. Wielkopowierzchniowe przeszklenie stanowi dodatkową warstwę izolacyjną, a jednocześnie ogranicza przepuszczalność energii słonecznej do wnętrz Centrum, chroniąc je przed nagrzewaniem i zmniejszając zużycie energii koniecznej do chłodzenia. „Podwieszana na konstrukcji stalowej szklana fasada jest odsunięta 60 cm od ściany zewnętrznej i wentylowana grawitacyjnie" - mówi Katarzyna Małycha z firmy Polring-Glas, która jest wykonawcą szklanej fasady.
Aby spełnić wymagania bezpieczeństwa w zakresie odporności przeszklenia na uderzenia i zwiększyć jego wytrzymałość mechaniczną, szkło Pilkington ProfilitTM Slim Line THS zostało poddane procesowi hartowania. Dodatkowo, dla wyeliminowania ryzyka spontanicznego pękania, szkło profilowe poddano testowi wygrzewania cieplnego. W efekcie powstała bezpieczna i estetyczna fasada wyróżniająca część dydaktyczną kompleksu akademickiego.
Nauka i architektura
Architektura budynku Centrum Edukacyjno-Technologicznego jest przykładem nowoczesnego projektowania obiektów dydaktycznych, uwzględniającego przemyślany dobór rozwiązań i materiałów spełniających potrzeby użytkowników i zapewniających odpowiednią efektywność energetyczną. Wraz z drugim obiektem - Centrum Studiów Zaawansowanych Technik Informacyjnych i Komunikacyjnych - TECHNOPOLIS tworzy nowoczesną infrastrukturę dydaktyczną, umożliwiającą kształcenie na najwyższym poziomie. Budowę całego kompleksu współfinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.