Volvo XC90 bezpieczne w każdej sytuacji
Tak jest w przypadku nowego XC90, które posiada, np. nowatorski system zabezpieczający przed skutkami wypadnięcia samochodu z drogi.
Wypadki, w których pojazd wypada z drogi zdarzają się bardzo często, a ich przyczyny są różnorodne, m.in. nieuwaga kierowcy, zmęczenie lub złe warunki pogodowe. W Stanach Zjednoczonych wypadki, w których bierze udział tylko jeden samochód, to prawdziwa plaga. Ginie w nich połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Szwecji umiera w ten sposób jedna trzecia osób tracących życie na drogach. W Polsce w takich zdarzeniach każdego roku umiera ok. 600 osób, co stanowi 18 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków.
Największe zagrożenie – urazy kręgosłupa
Wraz z rozwojem motoryzacji zmieniały się również typy obrażeń powypadkowych. W ciągu ostatnich dekad miał miejsce ogromny postęp w kwestiach konstrukcji samochodów i systemach bezpieczeństwa. Doprowadziło to do znacznej poprawy poziomu bezpieczeństwa aut. Wśród użytkowników aut Volvo ryzyko odniesienia poważnych obrażeń bądź utraty życia, od lat siedemdziesiątych, zostało zredukowane o ponad dwie trzecie. Mimo tego nie udało się równie mocno zmniejszyć częstotliwości urazów piersiowego oraz lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Tego typu obrażenia są skutkiem określonego typu wypadków drogowych. – Śledząc dane dotyczące wypadków zauważyliśmy, że bardzo duży wpływ na skutki wypadków ma pozycja, w której znajduje się pasażer. Najczęstszymi urazami w wypadkach, w których samochód wypada z drogi są przednie złamania klinowe oraz kompresyjne złamania kręgosłupa – mówi Lotta Jakobsson, specjalistka ds. bezpieczeństwa w Centrum Bezpieczeństwa Volvo.
Rozwiązanie Volvo – elektryczny napinacz pasów i amortyzacja uderzenia
Według analiz Volvo, dzięki przytrzymaniu pasażera w prawidłowej pozycji oraz amortyzacji uderzenia, można zredukować siłę uderzeniową o jedną trzecią. Pozwala to w znacznym stopniu obniżyć ryzyko najpoważniejszych urazów kręgosłupa.
W nowym XC90 dzięki zaawansowanym czujnikom, system bezpieczeństwa jest w stanie wykryć zagrożenie wypadnięcia pojazdu poza drogę. W takiej sytuacji przednie pasy zostają elektrycznie napięte, dzięki czemu stabilizują pozycję pasażerów. Napinacz pasów działa z prędkością 1 mm/ms, co oznacza, że jest on w stanie naciągnąć 10 cm pasa bezpieczeństwa w zaledwie 0,1 sek. Pasy pozostają mocno zaciśnięte aż do momentu całkowitego unieruchomienia samochodu. Aby zapobiec urazom kręgosłupa Volvo opracowało również specjalną konstrukcję ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska. Mają one za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia samochodu, np. w twarde podłoże.
Trzy metody crash testów przeprowadzane przez Volvo
Bazując na danych z prawdziwych wypadków drogowych, Volvo opracowało trzy metody crash testów, które mają na celu ocenę konsekwencji różnego rodzaju wypadków związanych z opuszczeniem drogi przez samochód.
Pierwszy z nich to tzw. test „Powietrzny”, w trakcie którego pojazd wypada z drogi z prędkością, np. 80 km/h. Po etapie swobodnego lotu, samochód ląduje na płaskiej powierzchni i jedzie dalej. Różnica poziomów w trakcie tego testu wynosi 80 cm, przez co siła uderzenia w trakcie lądowania jest bardzo duża. Można ją porównać do tej, jakiej poddany jest pilot myśliwca w trakcie awaryjnego katapultowania się.
Innym testem jest tzw. „Rów”, ma on na celu odzwierciedlenie sytuacji, w której samochód wpada w dół o głębokości 80 cm. Inną metodą jest „Nierówna nawierzchnia”. Sprawdza ona zachowanie samochodu na wyboistej drodze w terenie. W tego rodzaju testach używane są specjalnie zaprojektowane do tego manekiny. Najbardziej zaawansowanym manekinem w testach Volvo jest „Thor”, który jest bardziej elastyczny w okolicach ramion, dzięki czemu w trakcie crash testów świetnie oddaje ruchy prawdziwego człowieka.
Pomagać i zapobiegać
Volvo skupia się nie tylko na minimalizowaniu skutków wypadków, ale również pomaga kierowcom ich unikać. Właśnie dlatego szwedzka firma tworzy technologie zabezpieczające samochód przed niezamierzonym opuszczeniem drogi. Przykładem jest Lane Keeping Aid, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu, a w razie potrzeby dokonuje niewielkich korekt toru jazdy. Natomiast Driver Alert Control wykrywa i sygnalizuje zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. W nowym XC90 znalazła się również funkcja Rest Stop Guidance, która wskaże prowadzącemu najbliższy punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.