Idealny Kandydat – narzędzie usprawniające proces rekrutacji
Co zrobić, aby proces zatrudniania do pracy nie był aż tak czasochłonny? Rozwiązanie jest jedno, a jest nim: idealny kandydat.
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Firma „x” szuka nowego pracownika. Musi on posiadać określone wykształcenie, kompetencje i umiejętności. „X” zamieszcza więc swoje ogłoszenie o pracy na różnych portalach i w różnych mediach. W ten sposób, dociera ono do setek osób. Niestety, tylko znikomy procent odbiorców, nadaje się tak naprawdę do tej pracy. Musimy przecież pamiętać, że każde stanowisko – mimo podobnych podstaw – zawsze trochę się różni. W jednej firmie, Project Manager będzie miał nieco inny zakres obowiązków, niż „kolega” pełniący tą samą funkcję w innym miejscu. Dlatego też, widząc setki ofert, szukający pracy wysyłają swoje CV hurtowo. W ten sposób tworzy się błędne koło: kandydaci nie widzą idealnego dla nich stanowiska, rekruterzy- idealnego kandydata, a proces rekrutacji zupełnie niepotrzebnie przedłuża się. Właśnie dlatego stworzyliśmy naszego Idealnego Kandydata. – mówi Paweł Rusek z portalu MediaCV.
Projekt wspierany przez UE
„Idealny Kandydat” to narzędzie powstałe w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską projektu MediaCV. Środki pochodzą z programu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego "Dotacje na innowacje – inwestujemy w Waszą przyszłość" i pozwoliły autorom projektu rozwinąć wielopoziomowy portal rekrutacyjny. Ma on pomagać nie tylko osobom szukającym pracę, ale przede wszystkim – rekruterom.
Czas rekrutacji skrócony do minimum
Narzędzie „Idealny Kandydat” ma na celu znaczne skrócenie opisywanego procesu rekrutacji. Jak to działa? To bardzo proste. Jako przykładowa firma, rejestruję się na mediacv.pl i zakładam profil wspominanego Idealnego Kandydata. Uwzględniam w nim cechy i umiejętności, które są na oferowanym przeze mnie stanowisku najbardziej potrzebne. Z drugiej strony, osoby szukające pracy, również rejestrują się na naszym portalu, wypełniają odpowiednie kryteria oraz zamieszczają swoje CV – w tym także w atrakcyjnej formie video CV. W międzyczasie, odpowiednio zaprojektowany silnik wyszukiwania filtruje bazy danych. Robi to na podstawie kryteriów, które pracodawca określa podczas wprowadzania profilu stanowiska. Dzięki temu procesowi, firmy dostają CV osób, które po prostu najlepiej odpowiadają do danej posady. Dzięki temu rekruter nie musi przedzierać się przez setki kandydatur, w których jedyną cechą wspólną z oferowaną pracą jest „kreatywność”. – tłumaczy Paweł Rusek.
Należy pamiętać, że bardzo okrojone kryteria wyszukiwania nie muszą być jedynym wyjściem. Jeżeli osoby rekrutujące, chcą poświęcić więcej czasu na poszukiwania, to zawsze mogą uogólnić swoje wymagania lub po prostu przeglądać profile wszystkich użytkowników portalu. Ta metoda, sprawdza się najbardziej w chwili, kiedy firma nie poszukuje konkretnych umiejętności i doświadczenia, ale danej osobowości i cech charakteru.
Mechanizacja, którą zastosowaliśmy w narzędziu Idealny Kandydat, wynika z chęci uproszczenia i automatyzacji rozbudowanej drogi rekrutacji. Chcemy, aby proces ten nie był, aż tak czasochłonny dla obydwu stron, jak było do tej pory. Przecież każdy z nas dobrze wie, że czas to pieniądz. – podsumowuje Paweł Rusek.