Getin Bank przygotował innowacyjne narzędzie dla Związku Harcerstwa Polskiego
Warszawa, 31 marca - Getin Bank, lider na rynku nowoczesnych technologii w bankowości, przygotował w partnerstwie ze Związkiem Harcerstwa Polskiego innowacyjne rozwiązanie, które ma szansę zrewolucjonizować społeczne kwesty. Odpowiadając na zmieniające się nawyki Polaków, którzy coraz chętniej płacą kartami i tym samym coraz częściej nie mają przy sobie drobnych, Bank stworzył specjalne elektroniczne puszki dla kwestujących. Puszki z technologią zbliżeniową pozwolą harcerzom zbierać datki nie tylko w postaci gotówki, ale także poprzez przyjmowanie zbliżeniowych płatności kartą. Innowacyjna technologia posłuży ZHP w startującej właśnie akcji Zbliż wakacje - harcerze, oferując drobne usługi, jak pakowanie zakupów w marketach, samodzielnie gromadzą w niej środki na wakacje. Designerskie puszki specjalnie dla ZHP przygotowali pro bono znani polscy graficy. Partnerami technologicznymi akcji są Polskie ePłatności oraz Blue Media.
Wyzwanie dla kwestujących: Polacy coraz częściej nie mają przy sobie gotówki
Skąd pomysł akcji? To proste. Bazując na kwestach społecznych, jako jednym z głównych źródeł dochodów, harcerze w Polsce - podobnie jak skauci w USA i na całym świecie - muszą podążać z duchem czasów i szukać skutecznych sposobów dotarcia do darczyńców. Przez lata tradycyjnym narzędziem towarzyszącym społecznym zbiórkom (nie tylko harcerskim, ale też prowadzonym przez wszelkie inne organizacje pozarządowe) były symboliczne puszki, do których wrzucało się datki. Tymczasem, jak wykazuje doświadczenie ostatnich lat, coraz częściej barierą w zbiórce okazuje się fakt, że potencjalni darczyńcy... nie mają przy sobie gotówki. Nawet udając się do sklepu, szczególnie w dużych miastach, coraz częściej mamy przy sobie tylko kartę płatniczą. Kto chce zbierać datki, musi więc znaleźć sposób
na to jak zbierać je także bezgotówkowo. W rozwiązaniu tego właśnie problemu ma pomóc projekt stworzony przez Getin Bank dla ZHP: puszki kwestowe z technologią zbliżeniową.
Jak to wygląda z perspektywy danych?
Z badań realizowanych przez Instytut Homo Homini w marcu 2014 r. wynika, że aż 31% Polaków zawsze korzysta z karty płatniczej na zakupach, a aż 41% najczęściej płaci kartą debetową za zakupy spożywcze. Raporty Narodowego Banku Polskiego podsumowują z kolei, że według stanu na koniec września 2014 r., na polskim rynku znajdowało się w obiegu 35,5 mln kart płatniczych. W III kwartale 2014 r. przy użyciu kart przeprowadzono 494 mln transakcji bezgotówkowych, a więc aż o 31% więcej niż w analogicznym okresie w 2013 roku i o 59% więcej niż w 2012 r. Dane jednoznacznie wskazują, że na rynku polskim rośnie skłonność klientów do realizowania płatności bezgotówkowych przy użyciu kart płatniczych. (Źródło: NBP, „Informacja o kartach płatniczych III kwartał 2014 roku", Grudzień 2014)
Co ważne z punktu widzenia wybranej przez ZHP i Getin Bank technologii zbliżeniowej, według danych szacunkowych NBP rośnie liczba kart zbliżeniowych. Na rynku polskim na koniec III kwartału 2014 r. było w obiegu ok. 24,5 mln kart z funkcją zbliżeniową, co stanowi 69% wszystkich kart płatniczych. Liczba kart zbliżeniowych, w porównaniu do kwartału poprzedniego wzrosła o 0,4 mln sztuk. I wreszcie: na koniec września 2014 r. funkcjonowało łącznie 378,7 tys. terminali POS. Porównując do analogicznego kwartału w roku 2013 liczba terminali POS na rynku polskim wzrosła więc o 22% - oznacza to, że możemy płacić kartą w coraz większej liczbie punktów.
Innowacyjne puszki z technologią zbliżeniową ZHP i Getin Banku
„Jesteśmy bardzo dumni, że możemy wspólnie z ZHP tworzyć tak wyjątkowy projekt - mamy nadzieję,
że uda nam się razem wypracować narzędzie, które realnie zrewolucjonizuje społeczne zbiórki i pozwoli organizacjom pozarządowym nie tylko nadążyć, ale wręcz wyprzedzić rynkowe trendy. Na zaangażowanie w akcję ‘Zbliż wakacje' zdecydowaliśmy się z dwóch powodów. Po pierwsze: jesteśmy polskim bankiem, który został stworzony przez polskiego przedsiębiorcę - organizacją, której DNA opiera się w 100% na duchu przedsiębiorczości. Wspieranie tej cechy, a szczególnie rozwijanie jej wśród młodych ludzi i na polskiej scenie pozarządowej, to wartość, w którą od lat inwestujemy i będziemy inwestować. Jeżeli organizacji takiej jak ZHP, pełnej zapału i energii, można pomóc rozwinąć skrzydła poprzez stworzenie im narzędzi technologicznych i finansowych - to projekt dla nas. W tym duchu angażujemy się także w wiele innych projektów, m.in. ogólnopolskie partnerstwo z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości" - mówi Marcin Wójtowicz, Dyrektor Departamentu Marketingu Getin Banku. „Drugi powód to apetyt na innowacje. Od kilku lat jako pierwsi na rynku wprowadzamy do Polski najnowocześniejsze światowe technologie: kartę z wyświetlaczem, opłacanie faktur za pomocą qr kodu, przechowywanie paragonów w aplikacji mobilnej, kartę płatniczą, którą autoryzuje odcisk palca etc. Wierzymy, że nowoczesne technologie są po to, żeby ludziom żyło się łatwiej - bezpiecznie, praktycznie, prosto. Puszka z technologią zbliżeniową to innowacja dokładnie w takim duchu - dziś, kiedy
ją wprowadzamy, wydaje się oczywista, ale ktoś musiał na to wpaść".
Harcerze stawiają na innowacje
Związek Harcerstwa Polskiego to największa w Polsce organizacja pozarządowa dzieci i młodzieży, licząca dziś ponad 100 tysięcy członków. Słowa klucze, które najlepiej oddają charakter współczesnego harcerstwa, to obok wychowania czy braterstwa także przygoda, zabawa, wyzwania, przyjaźnie, sprawności na całe życie, zloty, obozy. Czerpiąc zarówno z najlepszych praktyk międzynarodowego skautingu, jak i stuletnich polskich tradycji, harcerze zdobywają różne sprawności - od sportowych, przez ratownicze, po umiejętności pracy w grupie i przedsiębiorczość. Tej ostatniej uczą się m.in. organizując wspomniane społeczne zbiórki. Każdy kojarzy zapewne obrazek z amerykańskich filmów, gdzie skauci sprzedają w swoim sąsiedztwie ciastka czy inne produkty, zbierając datki dla drużyny. Także w Polsce, oferując swój czas i umiejętności oraz drobne usługi, jak pakowanie zakupów w sklepach czy sprzedaż symbolicznych zniczy, harcerze zarabiają sami na swoje szkolenia czy wakacje, odciążając tym samym rodziców. Warto pamiętać, że ZHP nie jest dotowane przez państwo - utrzymanie struktury jest więc zasługą własnych inicjatyw i gospodarności organizacji.
„ZHP to dziś 100 tys. młodych ludzi, którzy codziennie chcą wiedzieć więcej niż wiedzą i umieć więcej niż umieją. Innowacyjność zawsze była dla nas istotna, a wykorzystanie technologii jest dziś niezwykle ważne - to dzięki nim możemy się rozwijać i budować lepszy świat wokół siebie" - mówi Wojtek Puchacz, członek komendy Chorągwi Stołecznej ZHP. „Zbiórki to mądre narzędzie, bo uczą szacunku dla pieniądza i przedsiębiorczości. Pomagając w pakowaniu zakupów w średniej wielkości markecie przez jeden weekend, kilkuosobowy zespół jest w stanie zebrać z drobnych, kilkuzłotowych datków nawet 3 tysiące złotych. Jeden 2/3-tygodniowy obóz harcerski w Polsce to koszt około 1500 zł od osoby - jest więc całkiem realne, by zebrać w ten sposób kwotę dla całej drużyny. Podobnie działa to we Francji, Niemczech czy Hiszpanii. Sięganie po nowe technologie jest dla nas oczywiste - sami wyrośliśmy już w świecie, gdzie wszystko jest mobilne, korzystamy z nowoczesnego oprogramowania i aplikacji. Poza tym to po prostu skuteczne. Jestem przekonany, że puszki z technologią zbliżeniową realnie pomogą nam w zbieraniu większych kwot - to proste rozwiązanie prostego problemu. Przeskoczymy barierę „nie mam przy sobie drobnych". Jestem dumny, że wdrażamy tak pionierskie rozwiązanie, bo wpisuje się to w nasze myślenie
o nowoczesnym harcerstwie" - dodaje.
Zbliż wakacje - mechanizm akcji
Akcja „Zbliż wakacje" rusza pilotażowo w Warszawie w sklepie Simply w weekend przedświątecznych zakupów, a więc 28/29 marca, i potrwa aż do wakacji. Poszczególne drużyny harcerzy, zbierających w marketach pieniądze na wakacyjne wyjazdy, będą mogły korzystać już nie tylko z tradycyjnych puszek na gotówkę, ale także puszek z technologią zbliżeniową. Kupujący, którzy zechcą nagrodzić harcerzy z Choragwi Stołecznej Związku Harcerstwa Polskiego za pomoc w pakowaniu sprawunków, będą mogli dokonać płatności kartą. W każdej z puszek wyprodukowanych w zabawnym kształcie nawiązującego do harcerskich obozów pieńka, ukryty jest terminal. Symboliczną kwotą, jaką będzie można przekazać poprzez jedno zbliżenie karty, jest 2 złote. Oczywiście można je przekazać kilkakrotnie, a docelowo na potrzeby większych zbiórek kwota będzie mogła być zmieniona. Darczyńcy będą mogli zobaczyć w „okienku" puszki wyświetlacz terminala z kwotą płatności, a po transakcji otrzymają na miejscu standardowe drukowane potwierdzenie. Datki można przekazać także poprzez stronę www akcji: www.zblizwakacje.pl, dzięki współpracy z Blue Media oferującej innowacyjne rozwiązania do obsługi transakcji elektronicznych i wsparcia sprzedaży on-line, a w tym konkretnym przypadku system do obsługi płatności. W przyszłości puszki będą mogły zostać wykorzystane także na potrzeby innych zbiórek na cele społeczne (jak np. ostatnia zbiórka ZHP na wsparcie braterskich organizacji na Ukrainie).
„Rozwijanie innowacyjnych rozwiązań płatniczych i ich popularyzacja są wpisane w DNA spółki Polskie ePłatności. Rola partnera technologicznego akcji „Zbliż wakacje" pozwala nam skutecznie realizować naszą misję, tj. pokazywanie Polakom, że przyszłość bez gotówki zaczyna się już dziś. Wierzę, że kwesty organizowane przez młodzież z ZHP będą dzięki naszym technologiom jeszcze skuteczniejsze. W dobie płatności kartowych, darczyńcom wygodniej będzie przekazywać datki w tej właśnie formie, bez szukania w portfelu drobnych monet" - mówi Janusz Bober, Prezes Zarządu, Polskie ePłatności.
Do zaprojektowania specjalnej, pierwszej edycji innowacyjnych puszek z technologią zbliżeniową dla ZHP zaproszeni zostali znani polscy graficy i designerzy. W akcję pro bono zaangażowali się m.in.: Ola Niepsuj, Jan Feliks Kallwejt, Tymek Piotrowski, Rafał Szczepaniak, Paweł Mildner, Magdalena Łapińska, Malwina Konopacka, Alek "Lis Kula" Morawski, HD. Dzięki nim powstała wyjątkowa linia zabawnych puszek pieńków o zróżnicowanym designie - każdy z projektów nawiązuje do tematyki harcerstwa i wakacyjnych obozów.
Partnerami akcji „Zbliż wakacje" są: Polskie ePłatnosci, Blue Media oraz 180heartbeats + JUNG v. MATT.