Jakie nieruchomości kupują najchętniej milionerzy na świecie?
Na samym rynku amerykańskim sieć osiągnęła wynik sprzedaży na poziomie 70 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o 11% w stosunku do 2013 r. Jednocześnie, sieć znacząco poszerzyła swój zasięg - posiada już ponad 760 biur w 60 krajach. Publikacji wyników towarzyszy analiza dotycząca tego jakie nieruchomości najchętniej kupują najzamożniejsi ludzie na świecie. Badania przeprowadzone na zlecenie Sotheby's International Realty wskazują, że upodobania milionerów z różnych zakątków globu są spójne: od lat prym wiodą rezydencje położone nad wodą, zabytkowe posiadłości o charakterze historycznym i lokalizacje w modnych wakacyjnych kurortach. „Ultrabogaci" z całego świata lokują w nieruchomościach majątek wart łącznie prawie 3 biliony USD, co stanowi liczbę przewyższającą PKB Indii... Niemal 80% z nich poza głównym domem ma co najmniej jedną, a zwykle więcej luksusowych nieruchomości.
Marka Sotheby's to na całym świecie symbol luksusu, najwyższej jakości i ekskluzywnych dóbr. Jesienią ubiegłego roku Sotheby's International Realty (SIR) otworzył przedstawicielstwo w Warszawie. W ramach partnerstwa z Noble Bankiem oferuje zamożnym Polakom dostęp do najbardziej prestiżowych nieruchomości, rozsianych w Polsce i zagranicą.
„Ultrabogaci"
Według danych SIR, na świecie jest 211 275 osób określanych jako „ultrabogate" (Ultra High Net Worth - UHNW) - uznaje się za nie ludzi posiadających aktywa netto o wartości przynajmniej 30 mln USD. Dwa najważniejsze regiony, w których zamieszkuje odpowiednio 35% i 29% światowej grupy osób posiadającej majątki o najwyższej wartości, to Północna Ameryka i Europa. Tak jak przez setki lat, tak i dziś, jeden
z istotnych składników ich majątku stanowią nieruchomości. Jak rozumieć pojęcie „luksusowych nieruchomości mieszkalnych"? W globalnym raporcie Sotheny's International Realty to takie, których wartość wynosi więcej niż 1.000.000 dolarów.
Czym kierują się milionerzy, kupując wymarzone domy?
„Luxury Lifestyle Report", analiza opublikowana przez SIR, dowodzi, że choć kupujący na całym świecie mają podobne upodobania, można też dopatrzeć się specyficznych trendów na poszczególnych rynkach. I tak na przykład, gdyby życzenia najbogatszych Amerykanów mogły zostać wyrażone w jednym idealnym domu, byłaby to luksusowa posiadłość na wybrzeżu, nad rzeką, jeziorem lub morzem, z garażem mogącym pomieścić kolekcję samochodów, zaprojektowana i urządzona według ich własnego projektu. Z kolei bogaci Brytyjczycy przykładają szczególną wagę do historycznej wartości rezydencji, poszukując obiektów pałacowych, dworów czy prestiżowych posiadłości. Chińczykom szczególnie zależy na właściwej prezentacji swoich zbiorów dzieł sztuki i szukając rezydencji, zwracają uwagę na elementy takie jak galeria, sejfy.
Trzeba wyróżnić dwa typy luksusowych nieruchomości - pierwszym będzie tzw. główny dom, a więc podstawowy adres, związany z „bazą" rodziny i miejscem pracy. Drugie (i kolejne) domy to z kolei nieruchomości kupowane głównie z myślą o czasie wolnym - letnich czy zimowych wakacjach, pasjach albo ojczyźnie, do której chce się wracać. W porównaniu z sytuacją sprzed pięciu lat większość zamożnych klientów z USA, Wielkiej Brytanii, Brazylii i Chin jest bardziej skłonna kupić jako główne lokum prestiżową podmiejską rezydencję niż obiekt w centrum miasta. Jeśli chodzi o następną inwestycję tego rodzaju, tzw. „drugi dom", najpopularniejszą opcją okazał się dom nad wodą - najwięcej (42 procent) klientów w segmencie luksusowym zainteresowanych było rezydencjami położonymi nad brzegiem rzeki, jeziora lub morza.
Większość zamożnych klientów skłaniało się ku zakupowi rezydencji w celu przeznaczania jej na rodzinną siedzibę, to jest z zamiarem zapisania jej dzieciom. W przypadku niemal połowy agencji należących do sieci SIR, klienci kupujący rezydencje z myślą o swoich potomkach wydają od miliona do trzech milionów dolarów. Jednym z kluczowych aspektów branych pod uwagę przez nabywców nieruchomości jest - obok walorów użytkowych - zwrot z inwestycji.